Nyheter inom Omvårdnad

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Omvårdnad. Har du frågor, kontakta förläggare Peter Stoltz 046-31 21 39. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Rindstedt, Camilla

Barn möter vården

Denna bok handlar om barn i vården. Den presenterar forskning om barns röster i vårdsammanhang och om barns plats i möten i vården. Olika sätt att diskutera barnperspektiv presenteras utifrån tidigare forskning.

Barn möter vården bygger på ett videoetnografiskt fältarbete utfört på ett barnonkologiskt centrum på ett svenskt barnsjukhus, och som en röd tråd genom hela studien löper frågan om barns plats i samspel med läkare, sjuksköterskor och föräldrar. De empiriska data som boken bygger på visar att barn inte framträder som bifigurer i vårdarbetet, utan i hög grad som aktörer eller aktiva deltagare.

Edlund, K – Forsberg, A

Evidensbaserade standardvårdplaner

Denna uppföljare till boken Standardvårdplaner från 2003 är nästan helt nyskriven. Boken ger praktisk handledning i diagnostik och dokumentation utifrån vårdprocessen samt föreslår en väl beprövad metod för att ta fram evidensbaserade standardvårdplaner, den så kallade SVP-metoden.

Standardvårdplaner (SVP) är förformulerade vårdplaner för en viss patientkategori. Vid behov ska SVP kompletteras eller ersättas med en individuell vårdplan (IVP). I båda fallen ska vårdplanerna, så långt som möjligt, bygga på ett evidensbaserat kunskapsunderlag och syfta till att ge likvärdig och god vård till alla. Genom SVP kan dokumentationen effektiviseras, det tvärprofessionella teamets vårdplanering underlättas och introduktion av nyanställda och studerande
förbättras.

Andra upplagan

Carlström, Eric

Förändringsarbete i hälso- och sjukvård

I boken presenteras de synsätt på förändring som råder, alltifrån idéer om
organisatorisk tröghet och förändringspessimism till en överdriven tilltro till
ledningars styrförmåga och uppfattningen att ”det blir som man tänkt sig”. Boken landar i teorier som kombinerar förståelsen av förändring ur dess motsatta extremer där olika värden hanteras i en och samma modell. Det exempel ur praktiken som används för att studera förändring i den här boken är situationen på landets akutmottagningar.