Nyheter inom Omvårdnad och Vård

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Omvårdnad och Vård. Har du frågor, kontakta förläggare Peter Stoltz 046-31 21 39, peter.stoltz@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Allgulander, Christer
Klinisk psykiatri

Klinisk psykiatri tillhör en av de mest uppskattade böckerna i sitt slag. Genom denna omarbetade upplaga blir den först i världen med att bygga på de senaste DSM-5 kriterierna samt de kommande ICD-11 koderna. Här finns de vanligaste psykiatriska diagnoserna, symtom, prognos, orsaksfaktorer och behandlingsmetoder med vetenskapligt stöd. Läromedlet innehåller även digitala verktyg i form av sammanfattningar, övningar och kunskapstester. Den är främst skriven för sjuksköterskor men kan läsas av all hälso- och sjukvårdspersonal med stor behållning.

Tredje upplagan

Eriksson, Henrik (red.)
Vårdvetenskap och postmodernitet

Den postmoderna analysen i boken belyser hur omvårdnad ofrånkomligt är kopplat till det komplexa och föränderliga samhälle vi lever i. Omvårdnad och vårdvetenskap rör sig oupphörligen mot ett nytt centrum där det moderna projektets skarpa gränser mellan natur-kultur, man-kvinna, människa-maskin succesivt luckras upp. Kort sagt, helt nya sätt att tänka och helt ny kunskap.

Jevon, Philip m.fl. (red.)
Att övervaka patienter med livshotande sjukdom

Vårdtiderna är korta, intensiva och de patienter som vårdas vid akutsjukvårdens vårdavdelningar är idag svårt sjuka. Innehållet i boken är kärnfullt och lättillgängligt utformat så att läsaren snabbt hittar information. Det är en heltäckande sammanställning av viktiga observationer och vårdåtgärder.
Översättare: Inger Lindelöf

Tveiten, Sidsel
Yrkesmässig handledning

Fjärde upplagan av Yrkesmässig handledning – mer än ord är uppdaterad i linje med ny forskning om handledning. Den nya utgåvan har ökat fokus på bland annat coachning, metakommunikation och feedback. Etik i handledning och konflikthantering är teman som lyfts fram i högre grad än i tidigare utgåvor. Boken är också uppdaterad med flera nya case, reflektionsuppgifter och exempel utöver metoder för handledning av studenter i praktik. Boken har sin allra största målgrupp i studenter vid sjuksköterskeprogrammet på grundläggande nivå, men den kan även läsas med behållning av studenter på avancerad nivå och redan yrkesverksamma samt handledare.
Översättare: Per Larson och Öyvind Vågen

Fjärde upplagan