Nyheter inom Psykologi och Socialt arbete

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Psykologi och Socialt arbete. Har du frågor, kontakta förläggare Ann Wirsén Meurling 046-31 21 63, ann.meurling@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Andershed, A-K – Andershed, H (red.)
Att studera människors utveckling

Longitudinell forskning på människor, dvs. forskning som följer samma grupp människor över tid, är egentligen det enda sättet att studera människors utveckling. Den här boken handlar just om resultat från forskning där man undersöker hur både individfaktorer och omvärldsfaktorer påverkar människor på såväl kort som lång sikt. Här presenteras forskning om pubertetsutveckling, sexuell debut, personlighet, psykofysiologiska processer, stress, kamrater, subjektivt välbefinnande och social anpassning.

9789144093802 | www.studentlitteratur.se/37825

Cajvert, Lilja
Handledning

Boken handlar om hur man både som behandlare och som handledare påverkas av och handskas med det som händer i behandlingsarbete och i handledning. I denna omarbetade upplaga har bokens handledningsmodell i psykosocialt arbete vidareutvecklats utifrån författarens internationella erfarenheter.
Översättare: Birgitta Stangertz och Rebecka Tuma

Andra upplagan
9789144079608 |
www.studentlitteratur.se/6272

Matheny, Gunilla
Att utveckla anhörigstöd

Boken ger praktiska verktyg för hur man steg för steg, med de anhöriga själva som sakkunniga, kan utveckla arbetsplatsens anhörigstöd. Författaren beskriver den anhörigvänliga arbetsplatsen och ger ett konkret förslag till hur rutiner för anhörigstöd och anhörigsamverkan kan tas fram.

9789144073552 | www.studentlitteratur.se/35674

Linderot, Sofia
Lag & Rätt

Boken innehåller en övergripande presentation av det regelverk som styr handläggningen inom socialtjänst, hälso- och sjukvård och socialförsäkring. Därtill presenteras de förvaltningsrättsliga grundprinciper som styr handläggningen av denna form av ärenden. För att underlätta läsningen finns det inom varje kapitel sammanfattningar samt frågor och svar.

Fjärde upplagan
9789144092799 |
www.studentlitteratur.se/37751

van Lawick, Justine
Våld i nära relationer

Familjen ska vara en säker plats där människor känner sig trygga och barn kan växa upp och utvecklas väl. I Våld i nära relationer presenterar Justine van Lawick en förklaringsmodell för familjevåld, hur våldsspiraler mellan partner, eller mellan tonåringar och föräldrar, kan utvecklas, och hur detta påverkar alla familjemedlemmar.
Översättare: Anna Holmqvist

9789144092621 | www.studentlitteratur.se/37772

Hammar Chiriac, E – Hempel, A (red.)
Handbok för grupparbete

I Handbok för grupparbete presenteras viktiga aspekter att tänka på vid arbete i grupp och vad som händer när arbetsformen används i undervisning. I denna tredje upplaga av boken har alla kapitel vidareutvecklats och aktualiserats. Dessutom har antologin kompletterats med några för boken nya aspekter som är av intresse och bör beaktas för att skapa fungerande grupparbete i undervisning, nämligen ledarskap och bedömning vid grupparbete.

Tredje upplagan
9789144082127 |
www.studentlitteratur.se/32035

Järvå, H – Dahlgren, P
Påverkan och manipulation

Författarna utgår från de två psykologiska system vi använder oss av för att fatta beslut: ett snabbt och automatiskt där vi går på magkänslan, samt ett långsamt och eftertänksamt där vi tänker mer med huvudet. Vidare beskrivs hur språk och argumentation kan användas för manipulativa syften, och slutligen sätts detta in i ett större sammanhang med massmediernas påverkan på individen.

9789144076744 | www.studentlitteratur.se/35839

Hayes, S – Lillis, J
Acceptance and Commitment Therapy

Acceptance and Commitment Therapy – ACT går även i Sverige under sin engelska beteckning, ACT, och har blivit en av de mer inflytelserika modellerna av kognitiv beteendeterapi (KBT) på senare år. Boken är tänkt som en introduktion och beskrivning av ACT, och vänder sig till studenter i psykologi och psykoterapi, men även till verksamma kliniker och terapeuter inom psykologi, beteendemedicin och psykiatri.
Översättare: Carin Dedijer

9789144088822 | www.studentlitteratur.se/37299