Nyheter inom Vård och Biomedicin

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Vård och Biomedicin. Har du frågor, kontakta förläggare Alexandra Ellervik 046-31 22 03,
alexandra.ellervik@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Jansson, Rowena

English for Scientific Research

A Practical Guide to Good Science Writing

English for Scientific Research is a practical guide and reference book for those who need some clear guidelines and models for writing academic articles in English. All researchers who are not native speakers of English will find this book a useful and practical support in their research writing. Doctoral students will find it
essential.

Fioretos, Ingrid m.fl.

Vårdmöten

Kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården

Den som arbetar inom vården möter tusentals patienter under sitt yrkesliv och många gånger kan mötet ge känslor av förundran, frustration eller till och med irritation. Varför fungerar inte kommunikationen med patienten? I den här boken placeras vårdmötet i en kulturanalytisk förklaringsmodell för att ge svar och verktyg till hur problem kan lösas. Boken utgår från empiriska exempel från etnologisk forskning för att diskutera de kulturanalytiska aspekterna av vårdmötet.

Scriven, Angela

Ewles & Simnett Hälsoarbete

Hälsoarbete är en praktisk handbok som beskriver hälsoarbetets teori och praktik. Bokens första del utforskar begreppen hälsa och hälsofrämjande arbete, diskuterar värderingar och etiska överväganden samt identifierar organisationer och professioner som har en roll i det hälsofrämjande arbetet. Andra delen behandlar teori och praktik utifrån behov och prioriteringar, evidensbaserat hälsoarbete samt planering och samarbete med andra. Och i den tredje delen behandlas kompetensutveckling för hälsofrämjande genom kommunikation och undervisning samt stöd till förändring av levnadsvanor och arbete i lokala folkhälsoprojekt.

Översättare: Anders Schaerström

Tredje upplagan

Gunnarsson Holzhausen, A – Hultenheim Klintberg, I

Axeln

Funktionsanalys och sjukgymnastik

Axeln – funktionsanalys och sjukgymnastik ger på ett snabbt och enkelt sätt en grundlig vägledning i hur patienter med axelskador kan undersökas och behandlas. Den ger också en beskrivning av den friska axelns funktion, olika funktionsnedsättningar och behandling utifrån ett brett perspektiv. De vanligaste frakturerna och skadorna hos både yngre och äldre patienter tas upp.

Ett stort antal fotografier i boken gör beskrivningarna tydliga, och ger inspiration till variationsrik träning från tidigt till sent stadium.

ISBN 9789144072005 | www.studentlitteratur.se/34261

Tetzchner, Stephen von m.fl. (red.)

Habilitering

Funktionsanalys och sjukgymnastik

Detta är en introduktion till modernt habiliteringsarbete. Habilitering är en vägledning i hur vi genom att samarbeta tvärprofessionellt tillsammans med barn och familj kan förebygga och minska de svårigheter som olika funktionsnedsättningar kan medföra i det dagliga livet. Ett familjecentrerat synsätt betonas där både barn, föräldrar och hela det nätverk som finns runt barnet involveras.

Översättare: Margareta Brandin Berndtsson

ISBN 9789144071848 | www.studetnlitteatur.se/35582

Erlanson-Albertsson, Charlotte

Cellbiologi

Denna bok är en starkt komprimerad lärobok i cellbiologi. Bokens syfte är att, utan för mycket detaljer, skapa en förståelse för cellens uppbyggnad och funktion. En viktig ambition är också att förankra cellbiologin i vardagsmedicinen, med återkommande exempel på hur en felaktig molekyl kan ge en felaktig funktion som återspeglas i synliga symtom hos patienten. Samtliga kapitel avslutas med kortfattade kapitelsammanfattningar. För att åskådliggöra cellens egenskaper i relation till de molekyler och strukturer som bygger upp den, innehåller boken rikligt med illustrationer.