Nyheter inom Vård och Biomedicin

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Vård och Biomedicin. Har du frågor, kontakta förläggare Alexandra Ellervik 046-31 22 03, alexandra.ellervik@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Nettelbladt, U – Salameh, E-K (red.)
Språkutveckling och språkstörning hos barn – del 2

Boken behandlar teorier om pragmatik, pragmatisk utveckling hos barn med typisk språkutveckling samt pragmatiska problem hos barn med språkstörning. I boken fördjupas även ämnet intervention inom de olika språkliga domänerna, inklusive den pragmatiska.

Scriven, Angela
Ewles & Simnett Hälsoarbete

Hälsoarbete är en praktisk handbok som beskriver hälsoarbetets teori och praktik. Boken utforskar begreppen hälsa och hälsofrämjande arbete, diskuterar värderingar och etiska överväganden, identifierar organisationer och professioner, evidensbaserat hälsoarbete, planering och samarbete samt kommunikation och undervisning.
Översättare: Anders Schaerström
Tredje upplagan | ISBN 9789144073088 | www.studentlitteratur.se/3961

Nastic, D – Wagner, J
Histologi
En översikt

Denna bok innehåller en grundläggande genomgång av ämnet histologi. Den är tänkt att kunna användas som en histologisk atlas och innehåller ett rikt bildmaterial. Syftet med boken är att den ska utgöra ett komplement till praktiska övningar i mikroskopering och till den teoretiska undervisningen i ämnet. Till Histologi – en översikt hör också ett stort webbmaterial.

Magnusson, Maria (red.)
Förebygga barnfetma och främja jämlik hälsa

Boken behandlar faktorer bakom barnfetma och hur de kan påverkas: Varför är fetma ojämlikt fördelat i samhället? Finns det olämpliga matkulturer? Hur mycket handlar om genetik? Mat och motion – vilka riktlinjer ska berörda professioner, och föräldrar, använda sig av? Hur åstadkomma kontaktgruppsanalyser, kombinera deltagarstyrning med forskning och genomföra en framgångsrik implementering?
SBN 9789144079905 | www.studentlitteratur.se/35887

Andersson, Ingemar
Epidemiologi för vård- och hälsovetenskaperna
en fördjupning

Epidemiologin har under det senaste halvseklet fått allt större betydelse inom flera områden. Trots ökat behov av epidemiologisk kunskap inom vård- och hälsovetenskaperna är litteraturen på svenska begränsad. Erfarenheter av undervisning av blivande folkhälsopedagoger, sjuksköterskor och forskarstuderande har bidragit till innehållet. Framställningen bygger på grunderna i Epidemiologi för hälsovetare men boken kan läsas fristående med stöd av inledande faktarutor.