Polisers arbete med ungdomar uppmärksammas i ny bok

Hur arbetar poliser när de riktar in sig mot ungdomar? Vad är viktigt att tänka på och vad händer i dessa möten när poliser agerar på olika sätt? I en ny bok från Studentlitteratur, Att balansera mellan kontroll och kontakt, belyser kriminologen Tove Pettersson, med utgångspunkt från en omfattande observationsstudie, en mängd frågor som är kopplade till polisens arbete med ungdomar.

Boken visar hur komplext polisens arbete är och synliggör faktorer som påverkar ungdomars uppfattning om polisen. Polisers arbete påverkas inte bara av vad de själva gör, utan även av exempelvis strukturell diskriminering, boendesegregation och hur kontrollen organiseras i samhället i stort. Läsaren får följa polisens arbete och hur de tvingas balansera mellan kontroll och kontakt i sitt arbete riktat mot ungdomar.

En av huvudpoängerna i boken är att kontroll och kontakt förutsätter varandra. Det går inte att uppnå en (legitim) polisiär kontroll utan kontakt, och kontakt utan kontroll riskerar att uppfattas som gränslöshet från polisens sida. För att kontrollen ska accepteras av ungdomarna krävs alltså kontakt och för att kontakten inte ska utnyttjas eller uppfattas som flathet krävs kontroll.

– Tove Petterssons bok är angelägen av flera skäl, säger Rolf Granér vid Polisutbildningen på Linnéuniversitetet. Den ger oss i lättillgänglig form en såväl teoretisk som empirisk välförankrad genomgång av centrala aspekter av polisens arbete med ungdomar och den pekar på nödvändigheten av att polisiär kontroll kräver ömsesidiga goda relationer mellan poliser och ungdomar.

Författaren visar hur lekfullhet och humor, från både polisers och ungdomars sida, utgör en viktig del av kontakten. Lekfullhet och humor fungerar kontaktskapande, men kan också från ungdomarnas sida användas som en form av motstånd mot poliserna. Boken beskriver även hur poliser kan arbeta strategiskt för att minska konflikter med de ungdomar de möter.

Att balansera mellan kontroll och kontakt riktar sig till landets polisutbildningar och yrkesverksamma poliser som arbetar med ungdomar. Boken kan även vara av intresse för personer som arbetar med ungdomar inom andra verksamheter än polisen, såsom socialtjänsten och socialhögskolor.

Om författaren:

Tove Pettersson är docent i kriminologi vid Stockholms universitet. Hennes forskning rör områden som genus och brott, diskriminering inom rättsväsendet, sluten ungdomsvård och polisforskning. Hon har tidigare medverkat i flertalet läroböcker, bland annat Kontrollens variationer från 2012 och Den svenska ungdomsbrottsligheten från 2007.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Rickard Mikaelsson, Förläggare juridik, fil.dr i statsvetenskap, fil.kand. i rättsvetenskap.
Tel: 046-31 21 32, e-post: rickard.mikaelsson@studentlitteratur.se