Reggio Emilia-inspiration i skolan

I mer än 50 år har en pedagogisk praktik utvecklats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Denna har de senaste åren haft stort inflytande och präglat verksamheten på många förskolor i världen, inte minst i Sverige. Nu har pedagogiken, som bland annat kännetecknas av reflektion, lyssnande och dokumentation, även blivit aktuell för grundskolan. I Studentlitteraturs En skola som berör får man som läsare följa resultatet från ett projekt som svenska Reggio Emilia Institutet har drivit tillsammans med fyra grundskolor runt om i landet.

Det treåriga projektet, inspirerat av den syn på människan, lärande och kunskap som genomsyrar Reggio Emilias pedagogiska filosofi, genomfördes i grundskolorna Backaskolan i Malmö, Fria Emilia i Boden, Margarethaskolan i Knivsta och  Stenkulaskolan i Malmö. De fyra medverkande skolornas olika berättelser om sina erfarenheter från projektet utgör den bärande delen av En skola som berör.

– Boken har fokus på skolämnena svenska och matematik och handlar om hur skolan kan bli den demokratiska mötesplats för elever och lärare som den är ämnad att vara, säger redaktörerna Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell.

Utöver de medverkande skolornas berättelser behandlar boken mer övergripande frågor om skolan; skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, ledarskapets betydelse för skapandet av en reflektionskultur samt pedagogisk dokumentation. Även mer ämnesspecifika frågor i svenska och matematik behandlas i relation till de medverkande skolornas berättelser.

– Med boken vill vi medverka till en debatt som syftar till att stödja de hoppfulla initiativ som tas för att utveckla en skola som berör och engagerar de elever och lärare som vistas där dagligen, säger Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell. En som strävar efter en fruktbar balans mellan demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget.

En skola som berör riktar sig till såväl blivande som verksamma lärare, rektorer och andra som är intresserade av de frågor som lyfts i boken.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Sigrid Ekblad, Förläggare Lärarutbildning
Tel: 046-31 22 38, e-post: sigrid.ekblad@studentlitteratur.se