Studentlitteratur ger ut illustrativ och innovativ matematikbok

Att öka matematikintresset har länge varit en hög politisk prioritet och behovet av ny litteratur inom området har varit stort. Nu ger Studentlitteratur ut prisbelönta Flerdimensionell analys, en innovativ grundbok i det svåra, men viktiga ämnet matematisk analys som behandlar ämnet på ett lättillgängligt och grundligt sätt.

Flerdimensionell analys, som i fjol på manusstadiet erhöll Kurslitteraturpriset, är skriven av Patrik Nordbeck och Jonas Månsson som framför allt prisades för sitt pedagogiska upplägg. ”Med rika illustrationer inbjuder Flerdimensionell analys till resonemang kring matematiska begrepp, vilket uppmuntrar till djupinlärning hos studenten”, lät delar av motiveringen.

Boken är en uppföljare till författarnas Endimensionell analys (Studentlitteratur, 2011) och förutom differentialkalkyl och integralkalkyl för funktioner av flera variabler, behandlar den även vektoranalys i planet och rummet.

– En målsättning med vår framställning har varit att, så långt det går, förklara ingående begrepp och resultat intuitivt, säger författarna Patrik Nordbeck och Jonas Månsson. Vi har samtidigt haft som ambition att presentera teorin så fullständigt som möjligt, utan att för den skull tappa den röda tråden.

En förutsättning för att ta till sig den flerdimensionella analysen är att man har en viss vana vid ”rumsligt tänkande”. Därför innehåller boken ett kapitel som utförligt behandlar analytisk geometri i två och tre dimensioner. För att underlätta förståelsen för hur olika funktionstyper mellan rum av olika dimensioner ska tolkas behandlas funktionsbegreppet extra omsorgsfullt.

På bokens hemsida, www.flerdim.se, finns ett kompletterande material med bl.a. en teoretisk fördjupning till vissa delar av framställningen. Materialet på hemsidan, som är skrivet i samma stil som huvudtexten och med sid- och satshänvisningar till denna, utvecklas kontinuerligt. Till boken finns också ett anpassat övningshäfte.

Flerdimensionell analys har utvecklats för att användas i den grundläggande matematikutbildningen vid universitet och högskola.

Om författarna:

Patrik Nordbeck disputerade i matematik 2001, Jonas Månsson året därpå. De arbetar för närvarande som universitetslektorer vid Matematikcentrum, Lunds tekniska högskola. De undervisar bland annat i endimensionell och flerdimensionell analys samt linjär algebra, och har båda blivit utnämnda till Årets lärare vid ett flertal av LTH:s civilingenjörssektioner samt blivit tilldelade Teknologernas pris till bästa pedagog, Patrik Nordbeck 2005 och Jonas Månsson 2006.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jens Fredholm, Förläggare Teknik
Tel: 046-31 21 58, e-post: jens.fredholm@studentlitteratur.se