Michael Mononen utses till VD i Studsvik AB

Styrelsen i Studsvik AB har idag utsett Michael Mononen till VD och koncernchef för Studsvik AB. Michael Mononen, 54 år, har lång erfarenhet från tillverkande industri med en internationell kundkrets. Han kommer närmast från en befattning som VD för CTEK Sweden AB och var innan dess, under perioden 2001–2011, chef för Sapa Heat Transfer, en exportorienterad företagsgrupp inom Sapa-koncernen med en omsättning på 6 miljarder kronor och tillverkning i flera länder.

”Kraftfulla åtgärder måste göras i Studsvik för att återställa lönsamheten. Det är styrelsens bedömning att Michael med sin gedigna industriella bakgrund och erfarenhet av förändringsarbete är rätt person att leda det arbetet”, kommenterar Anders Ullberg, ordförande för Studsvik AB.

”Studsvik har en produkt- och tjänsteportfölj, som i många avseenden intar en unik position på marknaden och koncernen har ett starkt varumärke såväl i Sverige som internationellt. Jag ser goda möjligheter att utifrån den positionen förbättra lönsam­heten och att utveckla verksamheten”, säger Michael Mononen i en kommentar.

Michael Mononen tillträder befattningen under första kvartalet 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Ullberg, ordförande för Studsvik AB, 070-632 63 71.

Studsvik vänder sig till den internationella kärnkraftsindustrin med kvalificerade tjänster inom avfallshantering, avveckling, teknik- och underhållstjänster samt driftoptimering. Företaget har 60 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik är en ledande leverantör på en marknad i stark tillväxt. Verksamheten bedrivs i segmenten Sverige, Storbritannien, Tyskland, USA och Global Services. Studsvik har 1 100 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm.

Studsvik offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 november 2012 kl 08:00.