Studsvik besöktes av energi- och näringsminister Ebba Busch

Idag den 16 maj besökte Ebba Busch, energi- och näringsminister samt vice statsminister, Studsvik för att diskutera Sveriges framtida behov av ett nytt svenskt nationellt kärnkraftsprogram för att lyckas med den gröna omställningen.

Tillsammans med bland annat vd och koncernchef Camilla Hoflund och styrelsens ordförande Jan Bardell, diskuterade Ebba Busch Sveriges behov av mer el och Studsviks bidrag till regeringens Färdplan för ny kärnkraft i Sverige. Där Studsvik är en plats och aktör med möjligheter att skapa ett svenskt och internationellt nav för kärnteknisk forskning och innovation för ny kärnkraft.

Studsvik kan eventuellt även bidra med mark till nya kärnkraftverk och här finns redan pågående förstudier med privata aktörer.

Under besöket fick ministern en guidad visning av Studsviks laboratorium för bränsletester. Laboratoriet är Nordens enda och dessutom världens enda privatägda och är helt nödvändigt för kärnkraftsindustrins behov av kvalificering av bränsle samt för utredning inom livstidsförlängning av kärnkraftverk.

För mer information vänligen kontakta:

Camilla Hoflund, VD och koncernchef Studsvik AB, 076-002 10 66

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.