• Studsvik AB/

Studsvik tecknar licensavtal med Dongguk Nuclear Solution för utveckling av avfallshantering med inDRUM i Sydkorea

Studsvik har tecknat ett licensavtal med Dongguk Nuclear Solution, för att tillhandahålla ingenjörstjänster i samband med etablering av en inDRUM i Sydkorea för behandling av radioaktivt avfall baserat på Studsviks effektiva teknologi. Det är ett långsiktigt avtal, som bygger på leveranser och milstolpar.

Avtalet ger Studsvik en initial licensintäkt på 3 MSEK, följt av milstolpar som ger möjlighet till ytterligare intäkter på cirka 30 MSEK under en period på 3-5 år. Kunden har rätt att avbryta avtalet om milstolparna inte kan uppnås. Om etableringen av inDRUM blir framgångsrik har Studsvik, vid produktionsstart, ytterligare intjäningspotential.

Studsviks affärsområde Waste Management Technology erbjuder effektiva tekniska lösningar för hantering av kontaminerat avfall från drift- och avvecklingsaktiviteter. InDRUM-tekniken resulterar i en slutprodukt som är volymreducerad och lämplig för deponering av radioaktivt avfall.

"Licensavtalet är ett genombrott för vår patenterade inDRUM-teknologi, vilken kan appliceras på många typer av radioaktivt avfall på den internationella marknaden", säger Camilla Hoflund, VD och koncernchef.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Camilla Hoflund, VD och Koncernchef Studsvik - camilla.hoflund@studsvik.com, 076-002 10 66

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsleoptimering, avveckling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 520 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.