Studsviks bokslutskommuniké för 2023

• Försäljningen under fjärde kvartalet uppgick till 228,4 (228,6) Mkr och för året i sin helhet till 826,0 (814,8) Mkr.
  • Rörelseresultatet under kvartalet var 28,6 (33,5) Mkr och för året i sin helhet 73,4 (74,9) Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 12,5 (14,7) procent för kvartalet och minskade något till 8,9 (9,2) procent för året i sin helhet.
  • Under kvartalet tecknades två större licensavtal inom affärsområdet Scandpower.
  • Affärsområdet Avfallsteknik tecknade under kvartalet ett licensavtal med Dongguk Nuclear Solutions för utveckling av avfallshantering med inDRUM i Sydkorea.
  • Studsvik har inlett ett samarbetsavtal med energibolaget Fortum för att utforska förutsättningarna för ny kärnkraft på Studsviks område utanför Nyköping.
  • Det i kvartal tre 2022 aviserade förvärvet av samtliga aktier från minoritetsägaren i Scandpower har slutreglerats under kvartalet baserat på skiljedom.
  • Styrelsen föreslår en oförändrad utdelning på 2 kr per aktie.

Koncernen i sammandrag

Q4 Jan-Dec
2023 2022 2023 2022
Försäljning, Mkr 228,4 22,.6 826,0 814,8
Rörelseresultat, Mkr 28,6 33,5 73,4 74,9
Rörelsemarginal, % 12,5 14,7 8,9 9,2
Resultat efter skatt, Mkr 18,5 21,9 48,6 47,9
Fritt kassaflöde, Mkr 39,4 63,1 51,4 -17,6
Nettoskuld, Mkr 31,0 -18,9 31,0 -18,9
Nettoskuldsättningsgrund, % 8,0 -4,3 8,0 -4,3
Resultat per aktie efter skatt, kr 2,25 2,67 5,91 5,82
Eget kapital per aktie, kr 47,36 53,05 47,36 53,05

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 15:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 februari 2024 kl.12:00

.