Välkommen till årsstämma i Studsvik AB

Studsvik AB (publ), org nr 556501-0997, kallar till årsstämma torsdagen den 25 april 2024 klockan 16.00 på World Trade Center, Klarabergsviadukten 70/Kungsbron 1 i Stockholm. Registrering till årsstämman börjar klockan 15.00.

Registrering och anmälan

Aktieägare som vill delta i årsstämman ska

• vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken onsdagen den 17 april 2024, och
  • anmäla sig till bolaget senast fredagen den 19 april 2024. Anmälan kan göras på bolagets webbplats www.studsvik.se, på telefon 0155‑22 16 42, via fax 0155‑26 30 70 eller via e-post studsvik@studsvik.com. Anmälan kan också göras skriftligen till Studsvik AB, Årsstämman, 611 82 Nyköping. I anmälan ska uppges namn eller firma, personnummer eller organisations­nummer, adress, telefonnummer och antalet eventuella biträden.

Förvaltarregistrerade aktier

För att ha rätt att delta i årsstämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till årsstämman, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir upptagen i aktieboken per onsdagen den 17 april 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som har gjorts av förvaltaren senast fredagen den 19 april 2024 beaktas vid framställningen av aktieboken.

Fullmakt

Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda fullmakt för ombudet. Om full­makten utfärdas av en juridisk person ska kopia av registreringsbevis (eller motsvar­ande behörighetshandling om registreringsbevis inte finns) bifogas. För att underlätta registreringen till årsstämman bör fullmakt i original och i förekommande fall behörig­hetshandlingar vara bolaget tillhanda under ovanstående adress senast fredagen den 19 april 2024. Fullmaktsformulär finns på bolagets webbplats www.studsvik.se. Formulär skickas även till aktieägare som begär det hos bolaget på telefon
0155‑22 16 42.

Dagordning

1. Val av ordförande vid stämman.
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  3. Godkännande av dagordning.
  4. Val av en eller två personer att justera protokollet.
  5. Prövning av om årsstämman blivit behörigen sammankallad.
  6. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen och redogörelse för styrelsens, ersättnings- och revisionsutskottens arbete samt revisionsarbetet under 2023.
  7. Verkställande direktörens anförande.
  8. Beslut om fastställande av resultaträkningen och balans­räkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalans­räkningen.
  9. Beslut om disposition av bolagets vinst enligt den fastställda balans­räkningen.
  10. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.
  11. Bestämmande av antalet styrelseledamöter.
  12. Bestämmande av arvoden till styrelse och revisorer.
  13. Val av styrelse.
  14. Val av revisorer och eventuella revisorssuppleanter.
  15. Beslut om valberedning inför nästa årsstämma.
  16. Beslut om (i) godkännande av styrelsens ersättningsrapport och (ii) antagande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.
  17. Beslut om ändring av bolagsordningen.
  18. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier.
  19. Årsstämmans avslutande.

Beslutsförslag

Valberedningen bestående av Jan Barchan (Briban Invest AB), Peter Gyllenhammar (Peter Gyllenhammar AB), Martin Sersé (representant för familjen Karinen och valberedningens ordförande) och Jan Bardell (Studsviks styrelseordförande) har förberett förslagen avseende punkterna 1 och 11-15. Styrelsen har förberett förslagen avseende punkterna 11 och 16-18.

Punkt 1

Valberedningen föreslår att Johan Engström, Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB,

ska utses till ordförande vid stämman.

Punkt 9

Styrelsen föreslår årsstämman att utdelning om 2 kronor per aktie lämnas för verksamhetsåret 2023 och att måndagen den 29 april 2024 ska vara avstämningsdag för vinstutdelningen samt att de därefter till årsstämmans förfogande stående vinstmedlen ska balanseras i ny räkning.

Punkt 11

Valberedningen föreslår att antalet bolagsstämmovalda styrelseledamöter ska vara fem.

Punkt 12

Valberedningen föreslår att arvodena till bolagsstämmovalda styrelseledamöter ska vara oförändrade och utgå med följande belopp:

• 650 000 kronor till styrelsens ordförande
      • 225 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter

Valberedningen föreslår vidare att arvodena till ledamöterna i revisionsutskottet ska vara oförändrade och utgå med följande belopp:

• 150 000 kronor för utskottets ordförande
      • 75 000 kronor vardera för utskottets övriga ledamöter

Valberedningen föreslår vidare att något arvode liksom tidigare inte ska utgå för arbete i ersättningsutskottet samt att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Punkt 13

Valberedningen föreslår omval av Jan Barchan, Jan Bardell, Anna Karinen, Agneta Nestenborg och Erik Strömqvist samt att Jan Bardell utses till styrelsens ordförande.

Punkt 14

Valberedningen föreslår omval av det registrerade revisionsbolaget KPMG AB som bolagets revisor till slutet av årsstämman 2025.

Punkt 15

Valberedningen föreslår att stämman beslutar att utse en ny valberedning inför årsstämman 2025 bestående av ledamöterna Jan Barchan (Briban Invest), Martin Sersé (familjen Karinen), Peter Gyllenhammar (Peter Gyllenhammar AB) och Jan Bardell (styrelsens ordförande).

Förslaget baseras på den av årsstämman 2010 antagna instruktionen för utseende av ledamöter till valberedningen. Valberedningen har inte funnit något skäl att föreslå ändring av den instruktion som gäller för valberedningen, vilken därför fortsättningsvis gäller till dess att bolagsstämman beslutar annorlunda.

Punkt 16

Styrelsen föreslår att de riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare som antogs av årsstämman den 24 april 2023 ska fortsätta att gälla.

Styrelsen föreslår att stämman godkänner styrelsens rapport över ersättningar som upprättats enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen.

Punkt 17

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar om att uppdatera §10 i bolagsordningen i syfte att möjliggöra deltagande vid bolagsstämmor genom poströstning och för Bolaget att samla in fullmakter. Den föreslagna ändringen av bolagsordning framgår nedan.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
§10 Bolagsstämma Bolagsstämma skall hållas i Nyköping eller i Stockholm. Ordinarie bolagsstämma, årsstämma, skall hållas en gång om året före juni månads utgång.För att få delta i bolagsstämman skall aktieägare anmäla sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman före kl 12:00. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, mid­sommar­afton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman.Aktieägare får medföra biträde vid bolagsstämma endast om aktieägaren anmält antalet biträden till bolaget enligt vad som angivits i föregående stycke. §10 Bolagsstämma Bolagsstämma skall hållas i Nyköping eller i Stockholm. Ordinarie bolagsstämma, årsstämma, skall hållas en gång om året före juni månads utgång.För att få delta i bolagsstämman skall aktieägare anmäla sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman före kl 12:00. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, mid­sommar­afton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman.Aktieägare får medföra biträde vid bolagsstämma endast om aktie­ägaren anmält antalet biträden till bolaget enligt vad som angivits i föregående stycke.Styrelsen kan bestämma att aktieägarna före bolagsstämma ska kunna utöva sin rösträtt per post enligt 7 kap. 4 a § aktiebolagslagen. Styrelsen får också samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § aktiebolagslagen.

Majoritetskrav

För giltigt beslut av stämman enligt styrelsens förslag fordras att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar (2/3) av de på stämman avgivna rösterna och företrädda aktierna.

Punkt 18

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att, för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma, bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier enligt följande.

Förvärv får ske av högst så många egna aktier att bolagets totala innehav av egna aktier av uppgår till högst tio (10) procent av samtliga registrerade aktier i bolaget. Förvärv får ske genom handel på den reglerade marknadsplatsen NASDAQ Stockholm. Betalning för de förvärvade aktierna ska erläggas kontant.

Överlåtelse får ske av samtliga egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut genom handel på NASDAQ Stockholm eller på annat sätt till tredje man i samband med företagsförvärv. Ersättning för överlåtna aktier ska erläggas kontant, genom apport eller kvittning av fordran mot bolaget eller med villkor som följer av 2 kap. 5 § aktiebolagslagen.

Förvärv och överlåtelse av egna aktier får ske vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till slutet av nästa årsstämma, till ett pris per aktie som ligger inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Vid överlåtelse på annat sätt än på NASDAQ Stockholm ska priset fastställas så att det inte understiger vad som är marknadsmässigt, varvid dock en marknadsmässig rabatt i förhållande till börskurs får tillämpas.

Styrelsens förslag till bemyndigande syftar till att ge styrelsen större möjligheter att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur till kapitalbehovet från tid till annan och därmed kunna bidra till ökat aktieägarvärde. Vidare syftar bemyndigandet till att ge styrelsen möjlighet att överlåta aktier i samband med eventuella företagsförvärv genom betalning med bolagets egna aktier eller att använda återköpta aktier vid reglering av framtida incitamentsprogram vilket innebär en lägre framtida utspädning. Syftet med bemyndigandet medger inte att bolaget handlar med egna aktier i kortsiktigt vinstsyfte.

Styrelsen har utfärdat ett yttrande enligt 19 kap. 22 § aktiebolagslagen.

Majoritetskrav

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Handlingar

Årsredovisningen och revisionsberättelsen samt revisorns yttrande om huruvida årsstämmans riktlinjer om ersättningar till ledande befattningshavare har följts kommer att finnas tillgängliga på bolagets huvudkontor i Studsvik, Nyköping, och på bolagets hemsida www.studsvik.se senast från och med den13 mars 2024.

Kopior av nämnda handlingar skickas till de aktieägare som begär det hos bolaget och som uppger sin postadress. Handlingarna kommer även att finnas tillgängliga på årsstämman.

Aktier och röster

I bolaget finns 8 218 611 aktier med en röst vardera. Bolaget har inget innehav av egna aktier.

Hantering av personuppgifter

För information om hur personuppgifter behandlas i samband med stämman, se den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida via följande länk: www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Upplysningar vid årsstämman

Styrelsen och verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det, och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om dels förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagord­ningen, dels förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets eller dotter­bolags ekonomiska situation, dels bolagets förhållande till annat koncernföretag.

Frågor

Aktieägare är välkomna att ställa frågor under årsstämman. För att underlätta besvar­andet av frågor som avses ställas på årsstämman får frågorna gärna sändas in i förväg till bolaget under adress Studsvik AB, Årsstämman, 611 82 Nyköping eller via e-post studsvik@studsvik.com.

Nyköping i mars 2024

STUDSVIK AB

------------------------------------------------------------------

Camilla Hoflund, VD och koncernchef, 0155-22 10 66