Delårsrapport januari-juni 2001

Studsvik AB - Delårsrapport januari-juni 2001 * Studsvik börsnoterades på Stockholmsbörsens O-lista den 4 maj. * Studsvik tillfördes i mars 2001 MSEK 320,5 genom en riktad nyemission i kombination med ett ovillkorat aktieägartillskott. * Resultatet efter finansiella poster blev för andra kvartalet MSEK -28,0 (84,9) och för perioden januari-juni MSEK -64,1 (103,0). Poster av engångskaraktär har kraftigt påverkat resultatet under andra kvartalet. * Intrimning av Erwin-anläggningen har fortsatt och produktionskapaciteten har därmed kraftigt förbättrats. * Avtal ingicks om förvärv av decommissioningrörelse i Tyskland, vilket påverkar marginalerna positivt redan i år. * Ett rationaliseringsprogram har påbörjats, vilket bedöms ge varaktiga besparingar i storleksordningen MSEK 15 per år med början 2002. * Under andra kvartalet har 6 patienter behandlats i Studsviks BNCT-anläggning för neutronbestrålning av hjärntumörer. Verksamheten Under andra kvartalet har de årliga underhållsrevisionerna i kärnkrafts industrin startat. I såväl Sverige som i Tyskland har de dock startat senare jämfört med tidigare år, vilket förväntas ge en positiv effekt på det tredje kvartalet. Koncernens orderingång uppgick till MSEK 257 under andra kvartalet, vilket är en ökning med 32 % jämfört med första kvartalet och med 55 % jämfört med andra kvartalet 2000. Ett omfattande rationaliserings- och förändringsprogram har påbörjats. Kostnaden för programmet kan ännu inte helt preciseras och har därför inte kostnadsförts, men förväntas uppgå till ca MSEK 20. Åtgärderna bedöms ge varaktiga besparingar i storleksordningen >MSEK 15 per år med början 2002. Programmet kommer att innebära personalreduktioner och MBL- förhandlingar har inletts. Skiljedomsförfarandet, där Studsvik begär skadestånd från leverantören av avfallshanteringsanläggningen i Erwin, USA, Metric Duke, förväntas avgöras i slutet av året. Kvartalsresultatet belastas med poster av engångskaraktär totalt upp gående till MSEK 21,1. I beloppet ingår kostnader avseende skiljedoms förfarandet i USA (11,1), konsultinsatser för strukturprogrammet (4,5), nedläggning av verksamheten i Studsvik Instrumentteknik AB (0,2) samt kostnader för bolagets notering på Stockholmsbörsen (5,3). Under juni slöts avtal om förvärv av rörelsen i Baumann Nuklear Service GmbH i Tyskland. Studsvik tillträder rörelsen den 1 juli. Förvärvet höjer koncernens omsättning andra halvåret med ca MSEK 25 och ger en resultatförbättring redan innevarande år. För Studsviks affärsområden var utvecklingen under andra kvartalet 2001 följande. Nuclear Technology Insatserna för att säkra kvaliteten i bränsletestprojektet för japanska kunder fortgår planenligt. Produktionskapaciteten för s k neutrondopat kisel (halvledare) har varit fullt utnyttjad. Konsultrörelsen inom reaktorteknik, miljöteknik och annan kärnteknik (EcoSafe) har haft en hög beläggning och en jämn och hög orderingång. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för andra kvartalet till MSEK 2,4 (3,8) och för perioden januari-juni till MSEK -4,3 (11,6). Waste & Decommissioning Verksamheten inom Studsvik RadWaste AB utvecklades väl under kvartalet. Försäljningen för perioden januari-juni var 6 % högre än föregående år och rörelseresultatet drygt MSEK 6 bättre. Anläggningen för destruktion av jonbytarmassor i Erwin, USA, redovisar förbättrade produktionstal. Trenden fortsätter även efter balansdagen, där produktionen i juli uppgick till 4 160 ft, vilket är den högsta produktionssiffra som noterats för en enskild månad. Genomsnittspriset har ökat och var under andra kvartalet USD 351, en ökning med 29 % jämfört med samma period föregående år. Justerat för jurist- och expert kostnader för skiljedomsförfarandet, var kassaflödet från den löpande verksamheten i stort sett på break even-nivå under andra kvartalet. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för andra kvartalet till MSEK -19,1 (-9,0) och för perioden januari-juni till MSEK -32,2 (-7,3). Industrial Services Affärsområdet behåller sin starka position på kärnkraftsmarknaden i Sverige. I Tyskland har positionen stärkts bl a genom introduktionen av BoleroTM, en robotutrustning för mekanisk dekontaminering av betong konstruktioner. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för andra kvartalet till MSEK 6,6 (13,1) och för perioden januari-juni till MSEK 8,6 (14,3). Nuclear Medicine I BNCT-anläggningen (för neutronbestrålning av hjärntumörer) i Studsvik behandlades 6 patienter under andra kvartalet. Först i början av nästa år kan dock vetenskapligt underbyggda uttalanden göras om de medicinska effekterna av behandlingen. Så här långt kan dock konstateras att behand lingen bidrar till ökad livskvalitet för patienterna. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för andra kvartalet till MSEK -0,4 (0,2) och för perioden januari-juni till MSEK -0,3 (0,5). Nettoomsättning Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet uppgick till MSEK 211,6 (224,8) och för perioden januari-juni till MSEK 408,5 (407,8). Resultat Koncernens resultat kan analyseras enligt nedan. April- April- Jan-juni Jan-juni juni juni 2001 2000 2001 2000 Rörelseresultat -27,0 87,9 -59,0 106,6 Poster av engångskaraktär 21,1 -93,0 31,6 -110,7 Justerat rörelseresultat -5,9 -5,1 -27,4 -4,1 Goodwillavskrivningar 2,5 2,5 5,0 4,6 Justerat resultat före -3,4 -2,6 -22,4 0,5 goodwillavskrivn I poster av engångskaraktär ingår kostnader för perioden januari-juni för skiljedomsförfarandet i USA med MSEK 15,9 (4,9), konsultkostnader avseende rationaliseringsprogrammet i Sverige MSEK 4,5, avvecklingskostnader för Studsvik Instrumentteknik AB MSEK 5,9, börsintroduktionskostnader MSEK 5,3 samt återbäringsmedel SPP m m MSEK 0 (115,6). Anläggningen i Erwin gick i kommersiell produktion den 1 april 2000 och ingår därför med endast andra kvartalet i halvårsresultatet 2000. Finansiell ställning och likviditet Likvida medel uppgick per den 30 juni till MSEK 305,6 (70,3) och solidi teten till 45,9 (32,3) %. Räntebärande skulder uppgick till MSEK 340,2 (257,4). Koncernens egna kapital uppgick vid periodens slut till MSEK 632,9 (413,0). Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick under andra kvartalet till MSEK 13,3 (223,3) och under första halvåret till MSEK 30,6 (266,0). Bränsle till R2-reaktorn ingår med MSEK 0,3 (23,5) respektive MSEK 6,3 (28,2). Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten efter investeringar var för perioden januari-juni MSEK -62,7 (-124,7). Personal Medelantalet anställda under första halvåret uppgick till 1 174 (1 218). Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning uppgick andra kvartalet till MSEK 4,0 (4,4) och första halvåret till MSEK 8,7 (9,4). Resultatet efter finan siella poster uppgick till MSEK -8,5 (6,8) respektive MSEK 6,2 (4,8). Likvida medel uppgick den 30 juni till MSEK 287,3 (0,0). Investeringarna uppgick under andra kvartalet till MSEK 0,2 (0,3). Aktieägarstruktur Antalet aktieägare var den 29 juni 2001 7 215 stycken. De 10 största aktieägarnas innehav motsvarade drygt 60 % av antalet aktier. Aktierna var spridda på svenska fysiska personer drygt 17 %, svenska juridiska personer 26 % och utländska juridiska personer 57 %. Utsikter för helåret Resultatet för helåret 2001 påverkas starkt av utvecklingen för Erwin- anläggningen. Priserna visar en tendens till uppgång och produktions talen för anläggningen förbättras. För Barnwell-deponin i South Carolina reduceras den tillåtna kvantiteten avfall som kan deponeras från 160 000 ft3 per år till 80 000 ft3 för den 12-månadersperiod som börjar den 1 juli 2001, vilket förväntas ha en positiv inverkan på prisutvecklingen. Studsvik för just nu avgörande diskussioner om deltagande i tre olika projekt där processen som används i Erwin-anläggningen, THORTM, är en vital komponent. Syftet med projekten är att demonstrera THOR-processens lämplighet för behandling av det nukleära avfall i USA som Department of Energy (DOE) är ansvarig för. Studsvik RadWaste AB visar en god orderingång. Den goda utvecklingen för bolaget förväntas bestå under andra halvåret. BNCT-verksamheten har i huvudsak löpt enligt plan. Under förutsättning av fortsatta positiva erfarenheter av behandlingarna förväntas antalet patienter öka successivt under året. Under 2002 beräknas BNCT- verksamheten gå in i en mer kommersiell fas då antalet svenska men också utländska patienter förväntas öka. Koncernens resultat för andra halvåret väntas bli bättre än för första halvåret speciellt mot bakgrund av att Erwin-anläggningen nu går kontinuerligt. Positivt är också utvecklingen av Studsvik RadWaste ABs verksamhet, liksom att Industrial Services nu ytterligare förstärker sin goda marknadsposition i Tyskland. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00570/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00570/bit0001.pdf Hela rapporten