Delårsrapport januari-september 2001

Studsvik AB (publ) - Delårsrapport januari-september 2001 · Hans-Bertil Håkansson tillträder som koncernchef och verkställande direktör den 1 december 2001. · Resultatet efter finansiella poster uppgick för tredje kvar talet till MSEK -35,0 (-23,3) och för perioden januari-september MSEK - 99,1 (79,8). Posterna av engångskaraktär har även under tredje kvartalet varit betydande, MSEK -30,5, och uppgår för perioden januari-september till MSEK -62,1. · Erwin-anläggningens produktionskapacitet är nu i nivå med ursprunglig plan, men terroristattackerna den 11 september begränsar för närvarande verksamheten. · Korta underhållsrevisioner i den svenska och tyska kärn kraftsindustrin under 2001 gav lägre försäljningsvolymer i Industrial Services. · Under tredje kvartalet har 7 patienter behandlats i Studsviks BNCT-anläggning för neutronbestrålning av hjärntumörer. · Efter rapportperioden tecknade Studsvik sitt första avtal för behandling av federalt radioaktivt avfall i USA. · Verksamheten Under tredje kvartalet avslutades huvuddelen av de årliga underhållsrevi sionerna i kärnkraftsindustrin. I jämförelse med tidigare år genomfördes de, i såväl Tyskland som i Sverige, mer koncentrerat i tiden samt utan några egentliga förlängningar. Det första steget i det pågående rationaliserings- och förändringsprogrammet har avslutats innebärande att en ny organisation införts i Studsvik Nuclear AB och att personalstyrkan i bolaget reduceras med 13-15 personer. Kostnader för konsultinsatser samt personalavgångar har belastat kvartalets resultat. När detta steg i prog rammet är helt genomfört bedöms de varaktiga årliga besparingarna uppgå till minst MSEK 15 per år. Det andra steget i programmet, med fokus på övriga enheter inom den svenska delen av koncernen, beräknas att påbörjas under kvartal 1 2002. Bolagets nuvarande koncernchef och verkställande direktör avgår den 1 december 2001. Till ny koncernchef och verkställande direktör har utsetts tekn dr Hans-Bertil Håkansson. Hans-Bertil Håkansson har en omfattande industriell och kommersiell erfarenhet och är för närvarande verkställande direktör för Gadelius K.K. i Japan. Vidare går Studsvik ABs tekniske direktör, tidigare VD i Studsvik Nuclear AB, i förtida pension i början av 2002. Bolagets avgående verkställande direktör erhåller en avgångsersättning enligt avtal samt en sänkning av pensionsåldern från 60 till 59 år med i övrigt oförändrade pensionsvillkor. Bolagets tekniske direktör erhåller, i enlighet med avtal tecknat 1992, en avgångsersättning motsvarande 38 månadslöner. Kostnaderna för dessa avgångar har belastat kvartals resultatet. Anläggningen för behandling av jonbytarmassor i Erwin klarar nu, efter ett omfattande tekniskt åtgärdsprogram, kontinuerlig drift på nivån 60 000 kubikfot per år. Det motsvarar den kapacitet anläggningen ursprungligen var specificerad för. Under juli och augusti var beläggningen ca 80 % och möjligheterna att nå full beläggning mot slutet av året bedömdes som goda. Terroristattackerna den 11 september ändrade dock bilden. Transporter till och från kärnkraftverken begränsades kraftigt efter beslut av US Nuclear Regulatory Commission (NRC) och rekommendationer från US Department of Transportation. Inleveranserna av material till Erwin- anläggningen minskade kraftigt och produktionen i september motsvarade endast ca 30 % av kapaciteten. Transportrestriktionerna har lättat något i slutet av oktober. Kunderna lagrar under tiden jonbytarmassorna på kärnkraftverken, vilket innebär att det finns ett uppdämt behov för omhändertagande och behandling av dessa massor. I Tyskland innebar de ökade säkerhetskraven att personer med utländskt medborgarskap måste åtföljas av tysk medborgare inne på kraftverkens områden, vilket i viss utsträckning begränsade SINAs verksamhet. Datum för förhandlingarna i det pågående skiljedomsförfarandet med Metric Duke, leverantören av anläggningen i Erwin, har nu fastställts. Förhandlingarna startar den 8 januari 2002 och beräknas att avslutas under första kvartalet 2002. Samtliga expertutredningar som gjorts för att stödja Studsviks talan har avslutats och de stärker, enligt företagsledningens bedömning, Studsviks möjligheter att få gehör för framställda krav. Förhandlingar om deltagande i ett flertal projekt som har potential att öppna den s k DOE-marknaden för THOR-processen har fortsatt. Syftet med projekten är att demonstrera THOR-processens lämplighet för behandling av det nukleära avfall i USA som US Department of Energy (DOE) är ansvarigt för. Den totala kostnaden för slutligt omhändertagande av detta avfall har av DOE beräknats till mellan 150-300 miljarder dollar. THOR-processen bedöms av företagsledningen kunna tillämpas på en betydande andel av detta avfall. Efter rapportperioden har Studsvik tecknat ett avtal värt ca MSEK 6 med ett ledande amerikanskt anläggnings- och byggföretag. Avtalet innebär att Studsvik skall demonstrera THOR-processens möjlighet att behandla radioaktivt avfall. Detta avfall är amerikanska federala myndigheter ansvariga för. Demonstrationsprojektet beräknas vara genomfört under andra kvartalet 2002. Marknaden bedöms ha en total volym på mer än 200 miljarder dollar fördelat över 20 till 30 år. Kvartalsresultatet belastas med poster av engångskaraktär totalt upp gående till MSEK -30,5. I beloppet ingår kostnader för personalavveckling (-23,3), kostnader avseende skiljedomsförfarandet i USA (-3,5), konsultinsatser för strukturprogrammet (-0,8) samt ned läggning av verksamheten i Studsvik Instrumentteknik AB (-2,3). För Studsviks affärsområden var utvecklingen under tredje kvartalet 2001 följande. Nuclear Technology Insatserna för att säkra kvaliteten i bränsletestprojekt för japanska kunder, de s k BOCA-projekten, fortgår och utlovade leveranstider bedöms kunna innehållas. Kvalitetssäkringen tar stora resurser i anspråk och begränsar därmed bolagets kapacitet att genomföra nya projekt, vilket påverkar resultatgenereringen negativt innevarande år. Produktionskapaciteten för industriella radioisotoper och s k neutrondopat kisel (halvledare) har varit fullt utnyttjad. Konsultrörelsen inom reaktorteknik, miljöteknik och annan kärnteknik (EcoSafe) har haft en hög beläggning och en jämn och hög orderingång. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för tredje kvartalet till MSEK -15,0 (-5,7) och för perioden januari- september till MSEK -19,3 (5,9). Däri ingår 2001 poster av engångskaraktär med -10,4 (0) respektive -19,4 (0). Waste & Decommissioning Anläggningen för destruktion av jonbytarmassor i Erwin, USA, har nu en stabil och hög produktionskapacitet. Produktionen under juli och augusti låg på ca 80 % av anläggningens kapacitet, men sjönk i september till ca 30 % på grund av transportrestriktioner införda efter den 11 september. Genomsnittspriset på behandlade jonbytarmassor låg, jämfört med andra kvartalet, på i huvudsak oförändrad nivå, USD 353 per kubikfot. Justerat för jurist- och expertkostnader för skiljedomsförfarandet, var kassaflödet från den löpande verksamheten positivt under tredje kvartalet. Verksamheten inom Studsvik RadWaste AB fortsätter att utvecklas väl. Intäkterna under perioden januari-september var 7 % högre än föregående år och rörelseresultatet drygt MSEK 7 bättre. Resultatförbättringen beror huvudsakligen på högre produktion och högre marginaler. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för tredje kvartalet till MSEK -9,6 (-19,5) och för perioden januari- september till MSEK -41,8 (-26,8). Däri ingår poster av engångskaraktär med MSEK -3,5 (-6,0) respektive -19,4 (-10,9). Erwin-anläggningen togs i kommersiell drift den 1 april 2000, varför jämförelsetalen för niomånadersperioderna 2000 och 2001 inte korresponderar. Dollarkursens utveckling under perioden januari-september 2001 påverkar rörelseresultatet negativt med MSEK 6,0. Industrial Services De årliga underhållsrevisionerna i kärnkraftsindustrin i Sverige och Tyskland avslutades i huvudsak under september. De hade i år sin tyngdpunkt under tredje kvartalet. Affärsområdets försäljningsvolym blev lägre än under tidigare år på grund av att flertalet revisioner genomfördes helt enligt tidplan. Inga väsentliga fel eller tekniska brister i reaktorsystem och komponenter upptäcktes, som normalt ger merförsäljning för affärsområdet. Den 1 juli förvärvades rörelsen i Baumann Nuklear Service GmbH i Tysk land. Förvärvet innebar ett övertagande av fleråriga kontrakt inom området rivning/demontage, som vid förvärvet sysselsätter ca 45 personer. Förvärvet påverkar koncernens resultat positivt redan innevarande år. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för tredje kvartalet till MSEK 15,8 (15,3) och för perioden januari- september till MSEK 24,4 (29,6). Nuclear Medicine I BNCT-anläggningen för neutronbestrålning av hjärntumörer behandlades 13 patienter under perioden januari-september varav 7 patienter under tredje kvartalet. Produktionskapacitet för de medicinska radioisotoperna fosfor (P-32) och svavel (S-35) är under uppbyggnad. Övriga medicinska radioisotoper har haft en låg försäljningsvolym under kvartalet. Affärsområdets rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för tredje kvartalet till MSEK -0,3 (0,7) och för perioden januari-september till MSEK -0,6 (1,2). Orderingång och nettoomsättning Koncernens orderingång uppgick under kvartalet till MSEK 140,6 (145,6) och för perioden januari-september till MSEK 592,9 (606,5). Koncernens nettoomsättning för tredje kvartalet uppgick till MSEK 247,9 (210,1) och för perioden januari-september till MSEK 656,4 (618,0). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/12/20011112BIT00860/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/12/20011112BIT00860/bit0002.pdf Hela rapporten