Fortsatt översyn av rutiner vid transport av radioaktiva isotoper

Fortsatt översyn av rutiner vid transport av radioaktiva isotoper Som tidigare meddelats uppvisade en försändelse från Studsvik innehållande iridium-192 onormalt hög strålning vid mätningar hos mottagaren i New Orleans, USA. Behållaren sändes från Studsvik den 27 december 2001 och uppvisade vid avsändandet normala värden. Som tidigare meddelats uppvisade en försändelse från Studsvik innehållande iridium-192 onormalt hög strålning vid mätningar hos mottagaren i New Orleans, USA. Behållaren sändes från Studsvik den 27 december 2001 och uppvisade vid avsändandet normala värden. Behållaren har nu öppnats i närvaro av Studsviks personal samt Statens strålskyddsinstituts inspektörer. Vid undersökningen av behållaren framkom att två av de tre innerbehållarna med iridium-192 var öppna och att strålning på så sätt kunnat tränga igenom behållarens strålskydd. Undersökningen av transportemballaget visar att Studsvik brustit i hanteringen av det radioaktiva materialet, genom att innerbehållarna vid transporten från Studsvik inte varit förseglade på ett korrekt sätt. Studsvik har också konstaterat att en liknande incident inträffat vid en tidigare transport, dock utan att förhöjd strålning kunnat konstateras. Det inträffade har föranlett Studsvik till en fortsatt översyn av arbetssätt och kvalitetssystem i samband med transporter och hantering av radioaktiva preparat. Detta arbete kommer att fortgå i nära samarbete med berörda myndigheter. Det är bolagets ambition att nya, strikta rutiner inom kort skall vara på plats. Begränsningarna av transporterna av iridium-192 kvarstår tills dessa kan ske på ett fullständigt betryggande sätt. "Studsvik är angeläget om att behålla stämpeln som kvalitetsleverantör. Denna incident betonar betydelsen av ett fortsatt kvalitetsarbete och en ytterligare höjd ambitionsnivå", säger Sten-Olof Andersson, VD för Studsvik Nuclear AB. För ytterligare upplysningar kontakta Sten-Olof Andersson, VD Studsvik Nuclear AB, tfn 0155-22 15 20 eller 0709-67 71 20. Fakta Studsvik AB Studsvik är ett högteknologiskt företag med fokus på kärnkraftsindustri och nukleärmedicin. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Nuclear Technology, Waste & Decommissioning, Industrial Services och Nuclear Medicine. Nuclear Technology erbjuder produkter och tjänster relaterade till drift av kärnkraftverk, innefattande testning och analys av kärnbränsle och material, programvaror för reaktordrift samt konsulttjänster. Verksamheten är knuten till bolagets kärnreaktor och speciallaboratorier utanför Nyköping. Waste & Decommissioning hanterar låg- och medelaktivt avfall från kärnkraftverk samt utför uppdrag i samband med rivning av kärntekniska anläggningar. I den europeiska verksamheten hanteras lågaktivt avfall i bolagets förbrännings- och smältanläggningar utanför Nyköping. Den amerikanska verksamheten, som bedrivs i bolagets anläggning i Erwin, Tennessee, innefattar volym- och viktreduktion av så kallad jonbytarmassa från kommersiella kärnkraftverk i USA. Industrial Services är verksamt inom service till främst kärnkraftsrelaterad men även annan industri. Verksamheten omfattar dekontaminering, strålskydd/dosimetri, sanering och rivning av kärntekniska anläggningar samt processrengöring. Verksamheten har historiskt varit koncentrerad till Sverige men sedan det tyska bolaget SINA förvärvades 1998 svarar den tyska verksamheten för mer än hälften av affärsområdets intäkter. Nuclear Medicine tillhandahåller ett antal produkter och metoder för medicinskt bruk med kärnteknisk anknytning. Utbudet innefattar bland annat en metod för behandling av hjärntumörer samt ett antal radioisotoper. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT01090/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT01090/bit0002.pdf