Studsvik AB (publ) - Delårsrapport januari - mars 2002

Studsvik AB (publ) - Delårsrapport januari - mars 2002 · Studsvik slutförhandlar om samverkan på DOE-marknaden. · Koncernens omsättning ökade med 24 procent till MSEK 243,6 (196,9). · Resultatet före skatt uppgick till MSEK -19,6 (-36,2). · Resultatet har belastats med poster av engångskaraktär uppgående till MSEK -25,7 (-10,5). · Resultat per aktie efter skatt uppgick till SEK -2,62 (-7,04). · Eget kapital per aktie uppgick den 31 mars 2002 till SEK 63,37 (81,11). Omsättning Nettoomsättningen uppgick under första kvartalet till MSEK 243,6 (196,9). Ökningen är hänförbar till samtliga affärsområden. Utlandsandelen av nettoomsättningen ökade och uppgick till 70 (49) procent. Omsättningen per geografisk marknad fördelar sig enligt nedan. Jan-mars Jan-mars Helår Belopp i MSEK 2002 2001 2001 Sverige 74,0 96,6 306,9 Europa, exklusive Sverige 85,6 62,6 310,7 Nordamerika 61,4 28,8 196,8 Asien 22,0 7,9 63,2 Övriga marknader 0,6 1,0 5,1 Summa 243,6 196,9 882,7 Resultat Rörelseresultatet uppgick för första kvartalet till MSEK -18,9 (-32,0). Resultatet belastas med kostnader av engångskaraktär, huvudsakligen för skiljedomsprocessen i USA, uppgående till MSEK 25,7 (10,5). Posterna av engångskaraktär har i sin helhet belastat administrativa kostnader. Resultatet kan analyseras enligt nedan. Jan-mars Jan-mars Helår Belopp i MSEK 2002 2001 2001 Rörelseresultat -18,9 -32,0 -125,7 Poster av engångskaraktär 25,7 10,5 76,8 Justerat rörelseresultat 6,8 -21,5 -48,9 Goodwillavskrivningar 2,2 2,5 10,0 Justerat rörelseresultat före goodwill avskrivningar 9,0 -19,0 -38,9 Styrelsen anser att resultatet inte är tillfredsställande. Åtgärder för att förbättra resultatet är under genomförande. Verksamheten Allmänt Studsvik befinner sig i slutförhandlingar med ett större amerikanskt företag om samarbete för att utnyttja Studsviks THOR-process på den amerikanska marknaden för s k federalt nukleärt avfall (DOE-marknaden). DOE-marknaden används som sammanfattande benämning på det avfall som lagrats i USA sedan 50-talet och som har sitt ursprung i nukleär forskning och utveckling. US Department of Energy (DOE) har ansvar för att behandla avfallet och att lägga ned anläggningarna. Skiljedomsförfarandet mellan Studsvik, Inc. och Metric Duke rörande upp förandet av avfallshanteringsanläggningen i Erwin har fortsatt. Under kvartalet avslutades på utsatt tid, den del i processen som innefattar förhör inför skiljedomspanelen. Därefter följer en fas med skriftliga inlagor varefter ett utslag kan förväntas. Utslaget kan dröja och möjligen föreligga först under tredje kvartalet. Förberedelserna för och genomförandet av förhörsfasen har medfört höga kostnader för juridiska biträden. Den fas som nu inträder medför lägre kostnader för juridiska biträden. Ett kolli, avsänt från Studsvik den 27 december 2001, innehållande isotopen iridium-192 uppvisade förhöjd strålnivå vid mottagandet hos kund i USA. Det inträffade har föranlett Statens strålskyddsinstitut (SSI) att inlämna en åtalsanmälan mot Studsvik för brott mot strålskyddslagen och lagen om transport av farligt gods. Åklagaren har ännu inte inlett någon förundersökning. Efter incidenten inledde Studsvik, i samarbete med SSI, en översyn av kvalitetssystem och arbetssätt. Översynen, som i huvudsak är avslutad, har lett till vissa förändringar i arbetssätt och organisation. SSI har därefter hävt det tillfälliga transportstoppet för radioisotoper som infördes efter incidenten. Nuclear Technology Affärsområdets omsättning ökade med 24 procent till MSEK 108,1 (86,9). Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till MSEK 12,9 (-6,5). I rörelseresultatet för 2001 ingår poster av engångskaraktär med MSEK - 5,7. Garantiarbetena avseende bränsletestuppdrag för japanska kunder fortgår planenligt. De utgör ingen direkt kostnadsbelastning, men belägger produktionsresurser varför produktionskapaciteten i reaktorn för andra uppdrag begränsas. Verksamheten inom programvara för driftoptimering (Studsvik Scandpower- gruppen) redovisar en stark försäljningsökning jämfört med föregående år. Gruppens intäkter kommer till ca 60 procent från underhållskontrakt, programvaruhyror och konsulting som fördelas jämnt över tiden. Resterande 40 procent kommer från nyförsäljning/nya kunder. Försäljningsprocessen är vanligen lång och faktureringen kan skifta kraftigt mellan kvartal. Variationer i nyförsäljningen har sålunda stort resultatgenomslag. Kvartal 1 är därför inget trendbrott, utan är normalt för verksamheten. Waste & Decommissioning Under kvartalet ökade affärsområdets omsättning med cirka 45 procent till MSEK 61,4 (42,1). Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till MSEK -22,8 (-13,1). I rörelseresultatet ingår verksamheten i Erwin, USA med MSEK -29,6 (-19,9) vari ingår kostnader för skiljedomsprocessen med MSEK 25,5 (4,8). Produktionen i Erwin-anläggningen har i genomsnitt legat på ca 2 200 kubikfot per månad. Under mars har underhåll på anläggningen gjorts under en period av 17 dagar, vilket påverkat produktionsvolymen negativt. Prisnivån ligger oförändrat på ca USD 350-360 per kubikfot. Verksamheten inom Studsvik RadWaste AB redovisar en stabil produktions- och resultatutveckling. Industrial Services Under kvartalet ökade affärsområdet sin omsättning med drygt 16 procent till MSEK 86,4 (74,1). Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till MSEK 1,2 (-0,3). Affärsområdet har en säsongsberoende omsättning med tyngdpunkt i det andra och tredje kvartalet då kärnkraftsindustrin genomför sina årliga revisionsavställningar. Omsättningsökningen under första kvartalet är hänförlig till förvärvet av Baumann Nuklear Service GmbH per den 1 juli 2001, som ger den tyska verksamheten jämnare årsbeläggning. En resultatförbättring har skett i den svenska rörelsens verksamhet riktad mot process- och övrig industri. Nuclear Medicine Affärsområdets omsättning uppgick under första kvartalet till MSEK 4,3 (3,1). Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till MSEK -2,0 (- 0,1). Förlusten är hänförbar till BNCT-verksamheten. Efter incidenten med en transport av iridium-192 i december 2001, utfärdade Statens strålskyddsinstitut ett tillfälligt transportstopp för radioisotoper. Det hävdes i slutet av februari, dock med vissa restriktioner vad avser iridium-192. Isotopverksamheten uppvisar, trots transportrestriktionerna, en omsättningsökning. BNCT-behandlingarna fortgår. För närvarande pågår en utvärdering av behandlingsresultaten för de patienter som erhöll BNCT-behandling i början av kvartal 2, 2001. Resultaten av dessa behandlingar bedöms kunna redovisas senare under året. Investeringar Koncernens investeringar uppgick under första kvartalet till MSEK 6,7 (17,3) och avser i huvudsak reinvesteringar. Finansiell ställning och likviditet Likvida medel uppgick till MSEK 108,9 (321,2), vilket svarar mot 11 procent av omsättningen uppräknad till helårsvärde. Under kvartalet amorterades lån i USD med motsvarande MSEK 110. Eget kapital uppgick till MSEK 514,2 (658,2) och soliditeten till 44,9 (46,8) procent. Räntebärande skulder uppgick till MSEK 214,2 (299,1). Upplåningen är i sin helhet i utländsk valuta och avser investeringen i USA samt förvärvet av SINA Industrieservice. Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten efter investeringar uppgick för första kvartalet till MSEK -41 (-28,7). Starkt fokus på förbättrat kassaflöde kommer att gälla för koncernen som helhet. Personal Medelantalet anställda under första kvartalet uppgick till 1 083 (1 111). Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning uppgick under första kvartalet till MSEK 2,5 (4,7). Rörelseresultatet uppgick till MSEK -8,2 (-9,8). Omsättningsminskningen är relaterad till en omläggning av rutiner för koncerninterna debiteringar och har ingen resultatpåverkan. Aktien Under kvartalet omsattes knappt 1,1 miljoner aktier, vilket motsvarar drygt 13 procent av antalet aktier i Studsvik. Aktiens betalkurs har under kvartalet som högst varit 42 kronor och som lägst 34 kronor. Framtidsutsikter Koncernen bedöms uppvisa en tydlig resultatförbättring under 2002, vilket motsvarar den bedömning som gjordes i helårsrapporten 2001. Koncernens framtida utveckling är starkt beroende av utvecklingen på den amerikanska marknaden. Där dominerar på kort sikt utvecklingen för Erwin- anläggningen. På längre sikt är den avgörande faktorn möjligheten att kommersialisera THOR-teknologin på DOE-marknaden. Affärsområdet Nuclear Technology uppvisar en positiv resultatutveckling och resultateffekterna av garantiarbetena avseende japanska bränsletestprojekt klingar av under 2002. Resultatet 2001 belastades med betydande poster av engångskaraktär. Under 2002 kvarstår av dessa i huvudsak endast kostnaderna för skiljedomsprocessen i USA. Förändrade redovisningsprinciper Bolaget tillämpar fr o m 2002 de sju nya rekommendationerna som gäller från och med detta år. De förändrade redovisningsprinciperna har ingen effekt på redovisat resultat och ställning, varför någon justering av jämförelsetal för föregående år inte gjorts. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT00950/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT00950/wkr0002.pdf Hela Rapporten