Studsvik bildar samägt bolag för bearbetning av federalt nukleärt avfall i USA

Studsvik bildar samägt bolag för bearbetning av federalt nukleärt avfall i USA Studsvik AB bildar tillsammans med Washington Group International Inc. (WGI) ett bolag i USA för bearbetning av federalt nukleärt avfall för US Department of Energys räkning. WGI har en lång affärsrelation med US Department of Energy, med fleråriga kontrakt för bearbetning av federalt nukleärt avfall på stora anläggningar, såsom Hanford, Savannah River och Waste Isolation Pilot Plant (WIPP). Det nya bolaget, THOR Treatment TechnologiesSM kommer att ägas av Studsviks dotterbolag Studsvik Inc. och av WGIs dotterbolag Westinghouse Government and Environmental Services Company, LLC. Studsvik ger THOR Treatment TechnologiesSM en licens för THORSM- processens användning på den federala marknaden i USA och erhåller i utbyte 50 % av aktierna i bolaget. Westinghouse Government and Environmental Services tillskjuter nödvändigt rörelsekapital mot resterande 50 % av aktierna i bolaget. Genom THOR Treatment TechnologiesSM får Studsvik tillgång till marknaden för s k federalt avfall som enligt officiella bedömningar har ett totalt värde på 150 - 300 miljarder dollar över en period på 20 - 30 år. THOR Treatment TechnologiesSM avser att för US Department of Energys räkning konstruera, bygga och vanligen också svara för driften av behand lingsanläggningar för bearbetning av federalt nukleärt avfall. Department of Energy förväntas själva äga uppförda behandlings anläggningar. Marknaden består av mycket stora mängder organiskt och icke organiskt radioaktivt avfall som för närvarande förvaras på US Department of Energys avfallsanläggningar. THORSM-processen är väl lämpad för behandling och dekontaminering av detta avfall för att möjliggöra slutlig förvaring. THORSM-processen förväntas utgöra en vital komponent i samband med att detta avfall behandlas. De första uppdragen för demonstrationstest beräknas utföras under hösten 2002 och de första kontrakten förväntas tecknas 2003. Omsättningen i det nya bolaget bedöms uppgå till 100 miljoner dollar inom en tre- till femårsperiod. Studsviks ordinarie verksamhet vid Erwinanläggningen, inriktad mot behandling av avfall från kärnkraftindustrin, påverkas primärt inte av det nya bolaget. Test- och demonstrationsuppdrag för den federala marknaden kan dock komma att utföras vid anläggningen. Fakta om marknaden för federalt avfall (DOE-marknaden) DOE-marknaden används som sammanfattande benämning på det avfall som lagrats i USA sedan 50-talet och som har sitt ursprung i nukleär forskning, utveckling och annan verksamhet. Avfallet har lagrats på 114 platser/anläggningar med en sammanlagd areal överstigande 1 miljon hektar. Det aktuella avfallet skall stabiliseras inför slutförvaring. THORSM- teknologin framställer en stabil slutprodukt för slutförvaring till en avsevärt lägre kostnad än exempelvis förglasning. Det s k Environmental Management Program inom US Department of Energy har ansvar för att behandla avfallet samt dekontaminera och stänga det stora antalet anläggningar man ansvarar för. Vid ingången av 2002 hade man avslutat arbetet vid 74 mindre anläggningar. De återstående 40 anläggningarna är mycket stora samtidigt som behandling och dekontaminering av avfallet på dessa anläggningar ställer DOE inför svårlösta tekniska utmaningar. THORSM-processen är väl lämpad för att lösa många av dessa problem. Kostnaderna för Environmental Management Program bedöms uppgå till 150 - 300 miljarder dollar. Fakta om THORSM-processen Studsvik har utvecklat och patenterat en metod för termisk behandling av organiskt avfall, den s k THORSM-processen. Teknologin tillämpas i Studsviks Erwinanläggning där den demonstrerat att komplexa fasta och flytande avfallsformer kan behandlas kostnadseffektivt och miljö ansvarigt. Avfallet behandlas med fluidbed-teknik (pyrolys) vid temperaturer som driver ut de organiska komponenterna i avfallet och binder radioaktiviteten till den inerta slutprodukten. I slutet av 2001 genomförde Studsvik ett demonstrationsprojekt där THORSM-processens effektivitet avseende det federala avfallet utvärderades. Projektet visar att THORSM-processen kan appliceras med hög effektivitet på fast och flytande avfall som "stand-alone-process" eller som förprocess till en förglasningsanläggning. THOR-processens gasbehandlingssteg kan också med fördel kopplas till andra processer t ex vid direkt termisk behandling av avfall förvarat i tunnor. Med ett sådant förfarande förenklas karaktäriseringen och omhändertagandet avsevärt. Fakta om WGI Washington Group International Inc. är verksamt inom sex affärsområden, sysselsätter drygt 30 000 personer och prognostiserar en omsättning på cirka 2 700 miljoner dollar för 2002. Inom sitt affärsområde "Energy & Environment" har WGI en lång affärsrelation med DOE med fleråriga kontrakt på de stora anläggningarna Hanford, Savannah River och Waste Isolation Pilot Plant (WIPP) m fl. WGIs övriga affärsområden är Infrastucture, Mining, Industrial/Process, Defense och Power. För mer information om Washington Group International Inc. hänvisas till bolagets hemsida www.wgint.com. Telefonkonferens Telefonkonferens med VD Hans-Bertil Håkansson samt finansdirektör Jerry Ericsson kommer att hållas kl 11:00 idag. Vänligen ring 08-598 067 45. STUDSVIK AB (publ) För ytterligare information vänligen kontakta koncernchef Hans-Bertil Håkansson på tfn 0155-22 10 26 eller mobil 0709-67 70 26. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/26/20020626BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/26/20020626BIT00450/wkr0002.pdf