Studsvik sjösätter ett genomgripande förändringsprogram

Studsvik sjösätter ett genomgripande förändringsprogram Studsvik som är ett högteknologiskt företag med en ledande ställning inom nukleär kompetens och teknik, har beslutat sig för att genomföra ett förändringsprogram. Målsättningen är att genom fokusering och reducerade kostnader, uppnå kraftfulla lönsamhetsförbättringar. Förändringsarbetet har redan inletts inom affärsenheten Studsvik Nuclear AB. En översyn av struktur, organisation och bemanning har genomförts under våren. Den har resulterat i ett förändringsprogram som ska genomföras under en tvåårsperiod, så snart som MBL-förhandlingar genomförts. Merparten av förändringarna kommer att vara genomförda redan under de kommande sex till tolv månaderna. Ny organisation och förändrat arbetssätt kombinerat med reducerad personalstyrka förväntas vid fullt genomslag att ge varaktiga besparingar inom Studsvik Nuclear AB på omkring 15 miljoner kronor per år. "Det beslutade programmet för Studsvik Nuclear AB är ett led i vår strävan att möta de krav på ökad effektivitet som den avreglerade elmarknaden ställer. Vi tar nu nästa steg och fokuserar på en översyn av hur den interna strukturen inom Studsvik kan optimeras ytterligare. Det kan bland annat resultera i förändringar i koncernstrukturen, ökad samordning mellan enheterna, förändringar i dimensioneringen av verksamheterna genom såväl out-sourcing som in-sourcing, etc." säger Carsten Olsson, koncernchef Studsvik AB. För ytterligare upplysningar vänligen kontakta: Carsten Olsson, VD och koncernchef Studsvik AB, tfn 0155-22 10 20 eller mobil 0709-67 70 20 Jerry Ericsson, finansdirektör Studsvik AB, tfn 0155-22 10 32 eller mobil 0709-67 70 32 Sten-Olof Andersson, VD Studsvik Nuclear AB, tfn 0155-22 15 20 eller mobil 0709-67 71 20 Fakta Studsvik AB Studsvik är ett högteknologiskt företag med fokus på kärnkraftsindustri och nukleärmedicin. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Nuclear Technology, Waste & Decommissioning, Industrial Services och Nuclear Medicine. Nuclear Technology erbjuder produkter och tjänster relaterade till drift av kärnkraftverk, innefattande testning och analys av kärnbränsle och material, programvaror för reaktordrift, konsulttjänster samt utrustning för mätning av joniserande strålning. Verksamheten är knuten till bolagets kärnreaktor och speciallaboratorier utanför Nyköping. Waste & Decommissioning hanterar låg- och medelaktivt avfall från kärnkraftverk samt utför uppdrag i samband med rivning av kärntekniska anläggningar. I den europeiska verksamheten hanteras lågaktivt avfall i bolagets förbrännings- och smältanläggningar utanför Nyköping. Den amerikanska verksamheten, som bedrivs i bolagets anläggning i Erwin, Tennessee, innefattar volym- och viktreduktion av så kallad jonbytarmassa från kommersiella kärnkraftverk i USA. Industrial Services är verksamt inom service till främst kärnkraftsrelaterad men även annan industri. Verksamheten omfattar dekontaminering, strålskydd, sanering och rivning av kärntekniska anläggningar samt processrengöring. Verksamheten har historiskt varit koncentrerad till Sverige men sedan det tyska bolaget SINA förvärvades 1998 svarar den tyska verksamheten för mer än hälften av affärsområdets intäkter. Nuclear Medicine tillhandahåller ett antal produkter och metoder för medicinskt bruk med kärnteknisk anknytning. Utbudet innefattar bland annat en metod för behandling av hjärntumörer, persondosimetritjänster till sjukhus, veterinärer och tandläkare samt ett antal radioisotoper. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00480/bit0001.pdf