83.000 besökare på Gärdet under tre dagar

Tredagarsfesten är nu slut och 83.000 besökare har satt sina fötter på Gärdet mellan fredag och söndag.

I fredags och lördags arrangerades Summerburst för fjärde gången i ordningen, men på en ny plats, nämligen Gärdet. Artister som Rebecca & Fiona, Hardwell, Dada Life, Calvin Harris och David Guetta har fått 60.000 besökare att glädjas, dansa och svettas under två dagar.

Natten mellan lördagen och söndagen byggdes området om inför KENTFEST som slog upp dörrarna idag kl. 15:00.

Artister som Beatrice Eli, Nina Persson, Junip, Tove Lo och Elliphant framträdde inför 23.000 glada besökare under en blå himmel. Kent avslutade kvällen med ”Mannen i den vita hatten” och ett fyrverkeri.

Summerburst startade 2011 och kom omedelbart att bli en succé. På tre år växte festivalen från 13.000 personer och en dag på Stockholm Stadion till två dagar i två städer. 2013 sålde Summerburst på Stadion slut redan två månader före festivalens genomförande, vilket innebar att 30.000 personer besökte Stockholmsfestivalen varje dag. I Göteborg hölls 2013 års festival på Ullevi och varje dag såg 24.000 personer festivalen.  Detta betyder att 2013 besöktes Summerburst av över 108.000 personer.

För två veckor sedan arrangerades Summerburst på Nya Ullevi i Göteborg där det var utsålt båda dagarna med 50.000 besökare. Efter helgens festival innebär det att Summerburst 2014 haft 110.000 besökare.

KENTFEST har besökts av 37.000 personer.

-       ”Vi på Stureplansgruppen Live är oerhört glada och stolta över att ha kunnat leverera en upplevelse utöver det vanliga här på Gärdet i helgen. Det var en utmaning att ändra arena för Summerburst men vi känner att vi lyckats och feedbacken från våra besökare har varit väldigt positiv. Att vi även lyckades leverera en Kentfest endast 14 timmar efter att David Guetta klivit av scenen får väl nästan ses som en arbetsseger. Vi vill tacka alla artister, besökare, sponsorer, samarbetspartners - utan er skulle det inte blir några festivaler, hälsar Anders Boström, festivalgeneral SPG Live.

Stureplansgruppen Live grundades 2010 och är en del av upplevelsekoncernen Stureplansgruppen. Stureplansgruppen Live bokar och arrangerar evenemang på Sveriges största arenor, såsom Ericsson Globe, Annexet, Friends Arena, Stockholm Stadion och Tele2 Arena. Swedish House Mafia, David Guetta, Avicii och Tiësto är några av de artistevenemang som Stureplansgruppen Live har arrangerat. Företaget ligger även bakom succéfestivalen Summerburst som år 2014 gick av stapeln för fjärde året i rad.

Sandra Nordin, A.W.B.
sandra@awb.se