Bantorget Service Partner Svanenmärks

Pressmeddelande: 2009-02-17 Miljöarbete effektiviserar restaurangverksamheten på Stockholm City Conference Centre Som ett led i att ytterligare utveckla och effektivisera restaurangverksamheten på Stockholm City Conference Centre är nu Bantorget Service Partner Svanenmärkta. - Vi är väldigt stolta över att ha blivit Svanenmärkta. Vi vet att ett väletablerat miljöarbete har stor betydelse för att kunna möta kunders och myndigheters krav, minska kostnader och att effektivisera verksamheten i stort säger Fredrik Lönner, VD på Bantorget Service Partner, som driver restaurangverksamheten på Stockholm City Conference Centre. För att få Svanenlicens krävs att man arbetar med miljöfrågor ur många olika perspektiv: bland annat ska det finnas ekologisk, rättvisemärkt och närproducerad mat på menyn. Restaurangen ska också arbeta med att minska sin energianvändning, byta ut miljöfarliga kemikalier vid disk och städning, sortera sitt avfall och minska transporterna. Svanenmärkningen är inte permanent, kraven höjs kontinuerligt. - Att restaurangerna på Stockholm City Conference Centre är Svanenmärka tycker vi på Svanen är väldigt roligt. Vi märker en stadig ökning av intresset för Svanenmärkning inom restaurangbranschen och det finns en stark vilja att bidra till ett hållbart samhälle, säger Johan Husberg, som miljömärker restauranger på Miljömärkningen Svanen. - Att verka för en bättre miljö är en naturlig del av vårt gemensamma arbete. Nu kan vi på ett tydligt sätt visa våra gäster och andra intressenter hur vi aktivt arbetar med dessa frågor, säger Jan Kristiansson, VD på Stockholm City Conference Centre -I och med certifieringen säkerställer vi också att all personal engageras i ett aktivt miljöarbete. Certifieringen är också en viktig ingrediens ur ett marknadsmässigt perspektiv, då kraven på miljömedvetna samarbetspartners ständigt ökar, framhåller Fredrik Lönner.

För ytterligare information kontakta gärna: Fredrik Lönner, VD Bantorget Service Partner tfn: 08 - 545 28 575, mobil: 0707-87 92 65, e-mail: fredrik.lonner@bantorgetservicepartner.se Jan Kristiansson, VD, Stockholm City Conference Centere AB tfn: 08-506 16 607, mobil: 070-575 03 81, e-mail: jan.kristiansson@stoccc.se

Anja Grundberg, Presskontakt Miljömärkningen Svanen tfn: 08-555 524 00, mobil: 0708-65 51 36, e-mail: anja.grundberg@svanen.nu Om Svanen Svanen är Nordens officiella miljömärkning. SIS Miljömärkning driver arbetet i Sverige på regeringens uppdrag. SIS Miljömärkning ansvarar också för EU:s officiella miljömärke EU- Blomman. Miljömärkningen Svanens vision är ett hållbart samhälle med en hållbar konsumtion. Verksamheten drivs utan bransch- eller vinstintresse. Alla Svanenmärkta produkter och kriterier finns på www.svanen.nu Bantorget Service Partner är en fullserviceleverantör för leverans av mat och dryck, samt planering och genomförande av events och fester. Företaget ägs av Baldakinengruppen som samarbetar nära upplevelsekoncernen Stureplansgruppen då de äger delar i varandras respektive företag. Stockholm City Conference Centre. AB är en av Skandinaviens största konferens- och kongressanläggningar, med totalt 50 konferensrum mitt i city, fördelade på två hus – Norra Latin och Folkets Hus. Huvudägare är LO och några av LO-förbunden. Omsättningen i koncernen är ca 140 MSEK med 35 anställda. City Conference Center är också med i Svanenklubben som ett led i att arbeta aktivt för miljön. Genom att vara medlemmar visar CCC att man tar ett aktivt miljöansvar vid val och inköp av varor och tjänster. Svanenmärkningen av restaurangen är ytterligare ett bevis på CCC´s aktiva miljöarbete.

Box 384, SE-101 27 Stockholm, Sweden Tel: +46(0)8 545 28 560 www.bantorgetservicepartner.se