Berns byter VD. Yvonne Sörensen Björud vidare inom Stureplansgruppen

Efter åtta år som VD för Berns lämnar Yvonne Sörensen Björud sin tjänst för att gå vidare inom Stureplansgruppen. Under sin tid som VD har Yvonne Sörensen Björud genom målmedvetet arbete positionerat Berns som en av Stockholms mest kända destinationer. Hon har på ett utmärkt sätt balanserat Berns historiska värden med en modern och medveten framtoning.

- Yvonne har på ett fantastiskt sätt lyckats både bevara och utveckla Berns under sina år som VD. Vi är lika glada som övertygade om att hon kommer att göra ett lika framgångsrikt arbete i sin nya roll hos oss, säger Per Gunne, vice VD för Stureplansgruppen.

Yvonne Sörensen Björud blir nu VD för Stureplansgruppens Hotels And Resorts. Bolagets ambition är att inom de kommande åren skapa ett antal unika hotell i Stockholms innerstad med en total kapacitet på 800 rum.

Med sin bakgrund som VD för Berns, hotellchef för Grand Hotel samt VD för Hotel Birger Jarl är Yvonne Sörensen Björud mycket väl lämpad för uppdraget.

- Jag har arbetat med hotell samt hotellutveckling i princip hela mitt liv. Att få chansen att leda det här arbetet för Stureplansgruppen är fantastiskt roligt och spännande. Behovet i Stockholm av unika hotell med internationell klass är mycket stort, säger Yvonne Sörensen Björud.

Ny VD för Berns blir Nanna Waktel. Nanna Waktel har tidigare arbetat som marknadschef på Berns. Hon är därför synnerligen väl insatt i företagets verksamhet samt framtida utmaningar.

Med en examen från Handelshögskolan samt mångårig erfarenhet från medie- och modevärlden har Nanna Waktel en bakgrund väl lämpad för att leda Berns in i framtiden.

- Min ambition är att bygga vidare på Berns värden. Det här är ett hus med många verksamheter och ännu fler möjligheter. Den närmaste tiden kommer jag sätta mig in i alla detaljer för att senare presentera vår verksamhetsplan, säger Nanna Waktel.

VD-bytet slutförs under maj.

Vid frågor, vänligen kontakta

• Per Gunne, Vice VD Stureplansgruppen

• Yvonne Sörensen, VD SPG Hotels And Resorts

• Nanna Waktel, tillträdande VD Berns

Stureplansgruppen är Sveriges största nöjeskoncern. Stureplansgruppen bedriver verksamhet inom restaurang-, live - nöjes-, kongress-, contract catering-, hotell- och upplevelseindustrin i Stockholm, Göteborg, Visby, Åre och Västerås.