Buraka Som Sistema till Dans Dakar

I veckan har Dans Dakar släppt flera artister till festivalen i augusti på Riddarholmen. Idag står det klart att även Buraka Som Sistema ansluter.

För första gången i Sverige på sex år och för första gången någonsin i Stockholm, kommer Buraka Som Sistema till Dans Dakar. Buraka Som Sistema är grundarna bakom soundet som influerat Major Lazer och M.I.A. och lett till många samarbeten. Singeln "Sound of Kuduro", ett av samarbetena mellan Buraka Som Sistema och M.I.A. krossade dansgolven. De följde upp med succésingeln "Hangover (BaBaBa)" och har på kort tid erhållit välförtjänta priser på både MTV Music Awards, European Border Breaker Awards och på portugisiska Golden Globe Awards.

Gruppen har tagit världen med storm där den kvinnliga frontfiguren Blaya tillsammans med producenterna Branko och Riot har lyft framgångarna till vad de är idag. Sedan 2006 har den internationella gruppen dukat upp sin oemotståndliga mix av musik från världens alla hörn: techno, drum'n'bass, hiphop, kuduro, zouk, tropical bass och grime. Genres som ghettotech, zouk bass och progressive kuduro hade aldrig funnits utan dom. Sonic Magazine har hyllat Buraka Som Sistema och beskrev dem: "... så elakt och rått att The Prodigy skulle framstå som ett gäng gulliga småpojkar om de mot förmodan skulle våga sig upp på samma scen."

Buraka Som Sistema är en av öppningsakterna på Dans Dakars stora scen i år. Vi hoppas ni är redo!

Sedan tidigare är det klart att Skrillex, The Glitch Mob, Die Antwoord, The Jillionaire och Claptone är klara för festivalen. Dans Dakar går av stapeln den 8-9 augusti 2014 på Riddarholmen i Stockholm.

Biljetter finns till försäljning på http://billetto.se/dansdakar2014

Ebba Lindqvist PR

brev@ebbalindqvist.se

Festivalchef

Karl Törnros

Mail: karl@monstera.se

Dans Dakar är en del av Stureplansgruppen Live. Stureplansgruppen Live grundades 2010 och ingår i upplevelsekoncernen Stureplansgruppen. Stureplansgruppen Live bokar och arrangerar evenemang på Sveriges största arenor, såsom Ericsson Globe, Annexet, Friends Arena, Stockholm Stadion och Tele2 Arena. Swedish House Mafia, David Guetta, Avicii och Tiësto är några av de artistevenemang som Stureplansgruppen Live har arrangerat. Företaget ligger även bakom succéfestivalen Summerburst som år 2014 går av stapeln för fjärde året i rad.