KRÖGAREN OLA CARLSSON ÖPPNAR UPP STORA TEATERNS RESTAURANG GROPEN I GÖTEBORG

Den 23 november öppnar Ola Carlsson upp restaurang Gropen i källaren i anrika Stora Teatern i Göteborg.

På Stora Teatern har Göteborgs inneklientel roat sig sedan 1859. Stora Teaterns restaurang, Gropen, låg i källarplanet fram till 30 september 1902 och det sägs att de sista gästerna motvilligt bars ut på morgonen den 1 oktober. I dagarna öppnar Ola Carlsson och Stureplansgruppen upp Restaurang Gropen igen.

”Det är med det mycket ödmjukhet inför Stora Teatern och den historia som gömmer sig i lokalen som vi blåser liv i den folkliga och okonstlade restaurangen”, säger Ola Carlsson, krögare på Restaurang Gropen på Stora Teatern.

”Fokus ligger på det klassiska med en modern tvist, såväl när det kommer till vad som serveras i glasen, som på tallriken eller stolen du sitter på.”, säger Carlsson.

Miljön i källaren under Stora Teatern är varsamt renoverad där de olika rummen med de många valven ger restaurangen sin unika karaktär. Material som koppar, marmor, betong och trä i samspel med en kryddträdgård, en stor vinkällare och delikatess gör atmosfären omfamnande och familjärt avslappnad. Bakom den stora vinlistan står sommelier Charlotte Jigmyr.

”I köket på Gropen står råvarorna i fokus, de ska tala för sig själva. Tanken är att erbjuda våra gäster en meny med internationella, klassiska rätter med en modern tvist och på så sätt inspirera dem att pröva nya smaker. Detta går igenom i allt vi serverar”, säger Ola Carlsson.

Bardelen på Gropen har ett generöst utbud av säsongsbetonade cocktails som alla är komponerade i tight samarbete med köket. Förutom att erbjuda middag på Gropen så finns en delikatessdisk där utbudet varierar efter säsong och där man enkelt kan köpa med sig något hem om man inte har tid att stanna.

Ola Carlsson kommer senast från Magnus & Magnus i Göteborg.

Öppettider

Tisdag - lördag från kl. 17

Telefonnummer för bokning: 031 – 130405

Hemsida: www.restauranggropen.se

Mail: info@restauranggropen.se

För pressfrågor, vänligen kontakta Ola Carlsson ola.carlsson@stureplansgruppen.se eller 073-622 22 54.

Stureplansgruppen är en upplevelsekoncern som grundades 1996. Idag är företaget en av landets ledande aktörer inom restaurang, nöje, kongress, konsert, contract catering och upplevelser. Stureplansgruppen är Sveriges största privatägda restaurangföretag och bedriver verksamheter i Stockholm, Göteborg, Visby och Västerås. Sedan januari 2012 har Stureplansgruppen uppdraget som servicepartner på Stora Teatern i Göteborg, och gör detta under namnet Storköket. Detta innebär att företaget tillhandahåller mat, dryck och personal i anslutning till scen- och klubbevenemang som drivs av Kulturförvaltningen.