Norra Bantorget får ny jätteuteservering - Norra Latins gamla skolgård får nytt liv

Den 27 maj öppnar Gården Bar & Grill och är därmed citys i särklass största uteservering. På den 900 kvadratmeter stora skolgården invid Norra Latin blir uteserveringen en efterlängtad oas för 450 sittande lunch-, middags- och bargäster.

900 kvadratmeter bar, restaurang och lounge - Norra Latins gamla skolgård har förvandlats till en gigantisk vuxengård som innehåller de bästa inslagen som en bra uteservering ska ha – nygrillat från träkolsrestaurangen, kalla drinkar från baren, stort utrymme för after work, en enorm och nedsänkt loungedel, infravärme för kalla kvällar och palmer för soliga dagar. Med plats för 450 sittande gäster blir Gården Bar & Grill citys största uteservering. - Det har länge saknats en stor uteservering mitt i citykärnan och förhoppningen är att Gården blir stans nya vardagsrum. Här kan gästerna både luncha, gå på after work, äta middagar och sen fortsätta i baren, säger Stephanie af Klercker, marknadschef för Stureplansgruppen. Beläget på Norra Bantorget vänder sig Gården Bar & Grill framförallt till boende och arbetande i området kring city och Vasastan men förhoppningen är även att folk från andra delar av Stockholm vill komma. Menyn består till större delen av svenska sommarklassiker som hummer, entrecote eller tonfisk från träkolsgrillen och svenska jordgubbar med glass. Gården kommer att vara öppen för både lunch-, middags och kvällsgäster mellan klockan 11-01. Norra Bantorget har förändrats till en ny del i city där flera hotell, restauranger och butiker samsas. Gården Bar & Grill är Stureplansgruppens senaste satsning på ”Röda torget” och innebär en långsiktig investering då företaget redan är verksamt i området genom Stockholm City Conference Center. Öppningen av Gården Bar & Grill är bara ett av Stureplansgruppens projekt i området. 2010 öppnar Stureplansgruppen tre restauranger i Stockholm Waterfront. Stureplansgruppen grundades 1996 och har sedan dess utvecklats i snabb takt. Under hösten 2009 köpte företaget upp Baldakinen och blev därmed en av Sveriges största restaurangföretag, med en omsättning på nära 600 miljoner kronor per år. I och med förvärvet av Baldakinen är nu företaget mer mångfacetterat än någonsin. Koncernen verkar nu inom flera affärsområden som kompletterar varandra och ger positiva synergieffekter: restauranger, caféer, catering, nattklubbar samt kongress- och konferensverksamhet. För mer info kontakta gärna Stephanie af Klercker, marknadschef Stureplansgruppen. Tel: 070-440 36 06 eller stephanie@stureplansgruppen.se