Nu öppnar Stureplan 1 – Stureplans nya lummiga uteservering

Onsdagen den 18 maj öppnar Stureplans nya sommarbar, Stureplan 1. En grönskande mötesplats designad för den svenska sommaren - mitt i centrala Stockholm. Under ett tak som kan anpassas efter väder blir Stureplan 1 en utomhusbar för alla tillfällen. Öppet från tidig morgon till sen kväll serveras frukost, lunch och smårätter. Framåt kvällen höjs pulsen och baren erbjuder arbetade cocktails och härlig sommarfeeling.

Sommaren är på ingång och det firar Stureplansgruppen med öppning av årets nya mötesplats – där lummig trädgård möter storstadspuls. Nyöppningen ger Stureplan ett stort grönskande utomhusrum, där stadens puls förenas med semesterns lugn. Serveringens inramning av blommor och växtlighet förvandlar sommaren 2016 till den mest grönskande i Stureplans historia.

I nära samarbete med Stockholm Stad och AIX arkitekter har designen av Stureplan 1 tagits fram. AIX arkitekter arbetar med visionen levande rum, där rumsupplevelsen väcker känslor, är föränderlig och ger människor förutsättning att leva och mötas. Stureplan 1 är i allra högsta grad ett levande rum. Genom en specialtillverkad takkonstruktion kan uterummet anpassas efter vädrets förutsättningar. Varken värmande sol eller regn kan stoppa en lång och härlig sommar på Stockholms nya uteservering.

Baren har fått en central plats och serverar välarbetade drinkar, utan att göra det allt för komplicerat. Här är det fokus på omtyckta sommarklassiker som svalkande mojitos och sangria på glas. Givetvis finns alkoholfria alternativ. Kvällstid höjs pulsen och stämningen ytterligare, vilket gör Stureplan 1 till Sommarstockholms självklara mötesplats.

Under vardagar serveras frukost från tidig morgon. Därefter dukar Stureplan 1 fram en fräsch sommarbuffé, som även går att beställa som take away. Helger och kvällar består menyn av salta snacks, charkuterier och lättare kalla såväl som varma smårätter. De mindre rätterna presenteras i kombinationer inriktade på fisk, kött eller vegetariskt. Desserterna smakar sommar med betoning på frukt och bär.

Genom generösa öppettider blir Stureplan 1 en tillgänglig mötesplats för alla sommarens tillfällen.

Frida M Thornberg

frida@indycollective.se