Summerburst 2013 flyttar till Nya Ullevi

Succéfestivalen Summerburst kan idag meddela att man på grund av det överväldigande publikintresset flyttar evenemanget från Valhalla IP till Nya Ullevi. Samtidigt utlovas Göteborgs häftigaste evenemangsupplevelse!

Summerburst Festival är Skandinaviens ledande festival för elektronisk musik och arrangerades för första gången i Göteborg 2012. Succén var ett faktum vilket gjorde att evenemanget sålde slut och över 13 000 personer såg stjärnor som AVICII, Axwell och deadmau5 på Valhalla IP. Inför årets festival har intresset varit större än någonsin vilket gjort att festivalledningen idag meddelar att man flyttar evenemanget till Nya Ullevi.

"Det känns oerhört roligt att en ny generation av evenemang tar plats på Göteborgsscenen. Att Summerburst är helt rätt för Göteborg märkte vi av förra året men att bara på ett år växa sig in på nordens största musikarena är oerhört roligt och visar på hur uppskattat evenemanget är i staden" säger Max Markusson, evenemangschef på Göteborg & Co.

Festivalgeneralen för Summerburst, Anders Boström, berättar mer:

Varför flyttas Summerburst från Vallahalla IP?
”Det beror helt enkelt på att efterfrågan på biljetter är så stor. I dagsläget har vi sålt nästan 20 000 biljetter vilket gör att vi får svårt att få plats på Valhalla IP då vi bygger så mycket servicefunktioner, aktivitetsområden och infrastruktur runt vårt evenemang.”

Är inte Nya Ullevi för stort?
”Vi kommer endast att aktivera innerplanen på Nya Ullevi eftersom folk vill dansa, hänga och cirkulera på Summerburst, inte sitta på en läktare. Sittplatsläktarna kommer därför att vara stängda och fungera som plattform för en spektakulär ljus och effektshow mot slutet av kvällarna, en perfekt inramning! Med våra superambitiösa byggnationer av scen, serveringsområden och andra serviceområden kommer vi ha plats för 25 000 personer.”

Hur ser biljettläget ut idag? Blir det några nya släpp?
”Vi har sålt runt 20 000 biljetter och i och med bytet av arena kommer vi kunna öka upp antalet PREMIUM-festivalpass något samt även antalet festivalpass. Biljetterna går åt fort nu så det finns ingen anledning att vänta.”

Vad kan du berätta om upplevelsen inne på Nya Ullevi?
”Vi vågar lova årets häftigaste evenemangsupplevelse. Nya Ullevi kommer bli en perfekt skådeplats. Vi har hysteriskt höga ambitioner vad gäller, ljud, ljus, effekter och upplevelse. Flytten möjliggör också att vi kan utveckla våra serverings- och serviceområden ännu mer så att man kan tillbringa en hel dag hos oss med många olika roliga aktiviteter.”

Något mer som du kan tillägga?
”Vem hade trott att en dj-festival skulle kunna vara inne på Nya Ullevi? Det här är ett historiskt ögonblick som jag tycker att alla Göteborgare ska samlas kring och delta i. Upplevelsen kommer bli fantastisk och inramningen magnifik!”

Biljetter till Summerburst 2013 säljs via Tickster.se.

Stureplansgruppen Live: press@spglive.se

Följ oss på FB för senaste uppdateringarna: www.facebook.com/summerburst

Stureplansgruppen Live grundades under hösten 2010 och är en del av upplevelsekoncernen Stureplansgruppen AB. Stureplansgruppen Live bokar och arrangerar evenemang på Sveriges största arenor, såsom Ericsson Globe, Annexet, Friends Arena och Stockholm Stadion. Swedish House Mafia, David Guetta, Avicii och Tiësto är några av de artistevenemang som Stureplansgruppen Live har arrangerat. Företaget ligger även bakom succéfestivalen Summerburst som år 2013 går av stapeln för tredje året i rad.