Summerburst 2015 = 5 år!

Nästa år fyller Summerburst 5 år, vilket kommer att firas med pompa och ståt!

Det var i augusti 2010 allt började, det var då Anders Boström började planera för det som kom att bli Summerburst 2011. På tre år växte festivalen från 13.000 personer och en dag på Stockholm Stadion till två dagar i två städer.

2013 sålde Summerburst på Stadion slut redan två månader före festivalens genomförande, vilket innebar att 30.000 personer besökte Stockholmsfestivalen varje dag. I Göteborg hölls 2013 års festival på Nya Ullevi och varje dag upplevde 24.000 personer festivalen. Detta betyder att 2013 besöktes Summerburst av över 108.000 personer.

2014 års upplaga av Summerburst sålde slut i Göteborg med sina 50.000 besökare per dag. I Stockholm flyttade man festivalen till Gärdet för att möjliggöra att 60.000 par fötter kunde dansa runt under två dagar i juni.

Festivalen har alltså vuxit med hela 800% sedan starten.

- Vi är så oerhört glada och stolta över att Summerburst vuxit till vad det är idag. Även om vi visste att det fanns ett behov av en festival som Summerburst så kunde vi aldrig föreställa oss att den skulle växa i den här takten, säger Anders Boström, festivalgeneral på Stureplansgruppen Live.

2015-års festival kommer bjuda på tre scener över två dagar. Den 29-30 maj på Nya Ullevi i Göteborg och den 12-13 juni på Gärdet i Stockholm. Förutom huvudscenen så återkommer Orion Area nästa år ,men nytt för 5-års jubileet är att det även görs plats för ytterligare en scen. Summerburst 2015 kommer alltså omfatta tre scener över två dagar.

- Det är ett hårt arbete att förbättra och förnya festivalen år efter år men vi kommer överraska även nästa år. Nu fokuserar vi på att färdigställa ett artistprogram värdig en 5-åring, fortsätter Boström.

I Stockholm arrangeras Summerburst för andra året på Gärdet. Även om Summerburst endast firar fyra år i Göteborg så kommer det kännas som ett femårsjubileum även där. Området innehåller liksom förra året en mängd olika aktiviteter förutom huvudscenen.

-Att kunna göra en festival på en stor öppen plats mitt i Stockholm är en dröm. Vi flyttade från Stadion för att bli kvitt alla köer och det blev superbra! Därför blir det Gärdet igen. Förvänta er det bästa och största Summerburst någonsin. Ingen som gillar dansmusik i alla dess former eller fest kommer vilja missa nästa års festival, avslutar Anders.

Första artistsläppet sker den 19 november och biljetterna släpps den 25 november.

Summerburst 2015

Göteborg, Nya Ullevi 29-30 maj

Stockholm, Gärdet 12-13 juni

Hemsida www.summerburst.se

Facebook Facebook.com/summerburst

Instagram @summerburst_festival

Twitter https://twitter.com/SummerburstCrew

Sandra Nordin
press@spglive.se

Följ oss på FB för senaste uppdateringarna: www.facebook.com/summerburst

Stureplansgruppen Live grundades 2010 och är en del av upplevelsekoncernen Stureplansgruppen. Stureplansgruppen Live bokar och arrangerar evenemang på Sveriges största arenor, såsom Ericsson Globe, Annexet, Friends Arena, Stockholm Stadion och Tele2 Arena. Swedish House Mafia, David Guetta, Avicii och Tiësto är några av de artistevenemang som Stureplansgruppen Live har arrangerat. Företaget ligger även bakom succéfestivalen Summerburst som år 2015 går av stapeln för femte året i rad.