Summerburst får systerfestival i november

Idag avslöjas att succéfestivalen Summerburst, vilken är tillägnad elektronisk musik, får en systerfestival i november. Platsen blir den mäktiga och nybyggda Tele2 Arena som för första gången står värd för ett evenemang inom denna genre. Återigen står elektronisk musik i fokus, men i detta fall av det lite hårdare slaget.

Lördagen den 30 november förvandlas nybyggda Tele2 Arena till Nordens största nattklubb i samband med evenemanget LIGHTS – Sveriges nya inomhusfestival för elektronisk dansmusik. Över 15 000 dansmusikälskare kommer att få den mörka novembernatten upplyst när Tele2 Arena för kvällen byggs om till en intim, pulserande och rymlig nattklubb – ett ljus i mörkret för trötta vintersjälar.

Bakom festivalen står arrangören Stureplansgruppen Live – skaparna av den redan klassiska sommartraditionen Summerburst: Skandinaviens största festival för elektronisk dansmusik.

Anders Boström, festivalgeneral för Summerburst och nya LIGHTS, berättar:

”Sverige saknar ett riktigt stort dansmusikevenemang på vinterhalvåret. Historiskt sett har endast olika konserter inom vår genre arrangerats, men nu samlar vi alla krafter bakom detta nya koncept. Programmet kommer i likhet med Summerburst att fokusera på elektronisk musik, men med en lite hårdare twist. Vad det innebär får man veta redan nu på fredag då vi avslöjar den första artisten”.

2013 års Summerburst hade mobiloperatören Comviq som huvudsponsor och presentatör. Nu står det klart att samarbetet utvecklas då Comviq blir huvudsponsor presentatör även för LIGHTS: ”Som mobiloperatör är det viktigt för oss att vara där våra kunder vill vara. LIGHTS kommer bli en fantastisk musikfest och med Tele2 Arenas avancerade mobil- och WiFi-nät kan LIGHTS också bli en upplevelse som kan delas online”, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.

Nybyggda och toppmoderna Tele2 Arena, som omtalats både för sin fantastiska logistik och för sin intimitet, är för första gången någonsin skådeplats för ett arrangemang av denna typ. Lokalen, som för kvällen kommer att ha plats för drygt 15 000 personer, blir intim och rymlig på samma gång. LIGHTS vill ta nattklubbskänslan – musiken, sällskapet och dansen – till en helt ny nivå med ett dansgolv på
5 000 kvadratmeter. Ett dansgolv som kommer att gunga till tonerna av DJ:s i världsklass som lyser upp i den mörka, svenska vintern.

På Summerburst 2012 och 2013 uppträdde några av världens absolut största DJ:s inför tiotusentals människor. Den som vill veta vilka som kommer att förgylla LIGHTS behöver inte vänta länge – artisterna utannonseras redan i september.

Biljetter släpps till försäljning torsdag den 12 september kl. 09.00 på Ticnet.se

Var ute i god tid med biljettköp – Stureplansgruppen Lives festival Summerburst samt konserterna med Avicii och Swedish House Mafia blev alla slutsålda långt innan konsertdag.

För kontakt med Comviq, Magnus Larsson
Oliver Carrà, presschef Comviq, 070-426 40 06

Sandra Nordin, A.W.B.
sandra@awb.se

Övriga frågor

Anders Boström, Stureplansgruppen Live
anders@spglive.se

www.novemberlights.se

Följ oss på FB för senaste uppdateringarna: www.facebook.com/novemberlights

Stureplansgruppen Live grundades under hösten 2010 och är en del av upplevelsekoncernen Stureplansgruppen AB. Stureplansgruppen Live bokar och arrangerar evenemang på Sveriges största arenor, såsom Ericsson Globe, Annexet, Friends Arena och Stockholm Stadion. Swedish House Mafia, David Guetta, Avicii och Tiësto är några av de artistevenemang som Stureplansgruppen Live har arrangerat. Företaget ligger även bakom succéfestivalen Summerburst som år 2013 gick av stapeln för tredje året i rad.