Stylt möter Marcel Wanders i hotelldesignens VM-final

Den 2 november koras världens bästa hotellrum 2009 på en stor gala i New York. I finalens startfält finns svenska designbyrån Stylt, som tävlar med inredningen av Lydmar Hotel i Stockholm. Motståndet är tuffast möjliga, nämligen superdesignern Marcel Wanders med Mondrian Hotel i Miami. – Att tävla mot Wanders känns som att möta Usain Bolt i en hundrameters­final, säger Erik Nissen Johansen, kreativ chef på Stylt i Göteborg.

Förra året blev Stylt det stora utropstecknet i European Hotel Design Awards, där man be­segrade internationella tungviktare som designern Karim Rashid och arkitekterna Hertzog & De Meuron. Skrällen fick branschen att höja på ögonbrynen för designföretaget från Göteborg. I november finns chansen igen. Stylt och Lydmar Hotel är nominerade i världens två ledande tävlingar i hotelldesign, European Hotel Design Awards (prisutdelning i London 2 november) och Gold Key Awards (prisutdelning i New York 9 november), som är hotellbranschens egen Oscars-gala. – Tävlingen i New York är utan tvekan störst och kategorin Bästa Hotellrum är höjdpunkten. Bara att tävla jämsides med en ikon som Marcel Wanders är ett enormt erkännande, säger Erik Nissen Johansen, kreativ ledare på Stylt i Göteborg. Kandidaterna i kategorin Årets Hotellrum vid Gold Key Awards är: Lydmar Hotel (Stockholm, Sweden) av Stylt Trampoli AB i Göteborg. Miraval Guestrooms (Catalina, Arizona) av Clodagh Design (New York). Mondrian Miami (Ian Schrager-hotell i Miami Beach, Florida) av Marcel Wanders Studio (Amsterdam). Världens mest inflytelserika resetidning Condé Nast Traveller rankade i våras Lydmar Hotel på sin omtalade Hot List. ”Ett perfekt post-designat hotell: självsäkert, avslappnat och tryggt i sig självt”, skrev tidningen. Mer om Gold Key Awards: www.ihmres.com/goldkey

Taggar: