Stylt nominerade i Europas största hotelldesigntävling

Erik Nissen Johansen och hans företag Stylt har kraftig medvind just nu. Förutom prestigejobb med ett superhotell i S:t Petersburg och nya Lydmar i Stockholm har man också nominerats till The European Hotel Design Awards 2008, för årets bästa hotellinredning.
- Mycket hedrande, säger Erik Nissen Johansen. Våra konkurrenter tillhör dessutom det absoluta internationella toppskiktet.

Göteborgsbaserade Stylt är en av fyra nominerade i kategorin för konferens- och mötesanläggningar. Konkurrensen är stenhård, främst med arkitekterna Herzog och De Meuron som ritat "Fågelboet" i Peking, den stora OS-arenan. De andra nominerade är superdesignern Karim Rashid och Project Orange som är ett av Englands hetaste designkontor.

– The European Hotel Design Awards är Europas största tävling i branschen, och bidrag lämnas in från mycket väl ansedda designers, berättar Lars Magnusson, VD på Stylt.

Det är den exklusiva J C Stevens villa på Stenungsbaden som fått juryn på fall. Stylt har förvandlat den gamla kåken till en elegant mötesplats för de mest krävande konferensgäster, med inspiration och tema från den klassiska seglingsvärlden. J C Stevens var bland annat mannen och hjärnan bakom America’s Cup.

Med inramade ritningar på väggarna, vackra båtmodeller och rum döpta efter de vinnande båtarna ger den lyxiga konferensvillan återblickar till 1800-talets mitt, då kommendör J C Stevens vann den första upplagan av America’s Cup. Samma tävling där Sverige 1992 deltog med båten Tre Kronor, som konstruerades i Stenungsbadens Yacht Club

– Stylt nominerades även 2006, då var det Klaus K i kategorin bästa nya affärshotell. Den gången vann Ron Arad med hotell Duomo i Rimini. Men i år kan det vara Stylt som vinner med J C Stevens villa i Stenungsund, säger Lars Magnusson.

Tävlingen anordnas av Sleeper Magazine, det ledande magasinet inom hotelldesign, utveckling och arkitektur. The European Hotel Design Awards 2008 avgörs med stor prisutdelning i London 6 november. Kolla hemsidan www.thesleepevent.com