Webben som tidsmaskin gav guld i Svenska Designpriset

Först var vi med och skapade en restaurang som fått massor av beröm och höga betyg. Därefter skapade vi en hemsida för samma restaurang. Och nu har den hemsidan vunnit Svenska Designpriset. Ännu ett stort steg för Stylt.

Le Rouge drivs av välkända krögarduon Melker Andersson och Danyel Couet. Sedan starten för ett drygt år sedan har restaurangen blivit en etablerad storhet bland huvudstadens bättre krogar. Stylts extravaganta inredningskoncept har bidragit starkt till stämningen.

Redan på hemsidan känns det att Le Rouge är något speciellt. Här finns samma känsla av en levande, varm, luxuös miljö à la Moulin Rouge med starka färger, tunga textilier och många tidstypiska detaljer.

Stylt har skapat logotype, hemsida och grafisk profil åt Le Rouge. Profilen ska precis som inredningen föra tankarna till en fransk sekelskiftesrestaurang.

Juryn för Svenska Designprisets webb-kategori föll pladask. Motiveringen löd:

”Här har webben blivit en tidsmaskin. Vi befinner oss i en 1800-talsinspirerad miljö med fantastiska bilder och genomarbetad typografi. Ett kreativt användande av mediet som lockar till ett besök.”

– Guldmedaljen i designpriset bekräftar att vi är duktiga på att leverera helhetslösningar, med allt från idékoncept och inredning till grafisk profil och hemsidor. Vi utgår alltid från starka och tydliga koncept som är tacksamma att gestalta oavsett form, berättar Andreas Hagersjö, designern bakom det vinnande bidraget.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som arrangeras av Batteri Kommunikation AB med tidskriften CAP & Design som samarbetspartner. Det är också den enda branschtävling där folkets röst väger lika tungt som expertjuryns.

Stylt skickade in tre bidrag till årets tävling. Samtliga blev nominerade.

<i><b>För mer information kontakta gärna:</b>
Andreas Hagersjö, Art Director, tel 0733-12 42 62, andreas@stylt.se
Lars Magnusson, VD, tel 0707-28 98 04, lars@stylt.se