Fem anledningar till varför din styrelse måste vara digital

Report this content

DEBATT. Sociala medier är en styrelsefråga. Det anser Karin Bäcklund, författare Sociala medier för styrelser och Suzanne Sandler, vd Styrelseakademien Stockholm.

Många styrelser ser digitala och sociala medier som en operativ fråga och som något som praktiskt ska hanteras av till exempel marknadsorganisationen. Men sociala medier påverkar affären i långt större grad än så. De skapar och driver beteenden som skär genom både det digitala och analoga. De påverkar köpprocessen och de förväntningar kunderna har på företag, organisationer, produkter och tjänster idag. Om man inte vet hur landskapet bolaget verkar i ser ut – hur kan man då styra bolaget?

Undersökning på undersökning visar samma sak: Det finns ett skriande behov av digital kompetens på bolagsstyrningsnivå. I en undersökning från Fujitsu tidigare i år svarar 39 procent av de svenska organisationerna som deltog att det är bristande kompetens som hindrar förmågan att fatta säkra beslut när det gäller digitala prioriteringar och strategier. Och enligt en studie från KPMG är 72 procent av företagsledare oroliga för att deras erbjudande inte kommer att vara relevant om tre år. Samtidigt visar en färsk undersökning från den ideella föreningen Styrelseakademien att bara 20 procent av de deltagande företagen är digitalt kunniga nog att förstå vilken påverkan det digitala har för affären och kan anpassa det till en ny vision. Hur ska dagens styrelser kunna navigera i det nya medielandskapet om de inte förstår vad de ser? Vilka konsekvenser får det för morgondagens företag om dagens styrelser inte kan ställa rätt frågor till ledningen?

Vi ser idag ett skifte mellan användare och teknik. Tidigare möjliggjorde ny teknologi nya beteenden hos användare men idag är det precis tvärt om. Nya produkter och tjänster kommer till därför att användarna redan har ett beteende och ny teknologi underlättar och ökar omfånget i det. Det finns otaliga tjänster, produkter och arbeten som kommit till därför att vi skapat oss digitala liv. Titta till exempel in på startup-hubben SUP46. Där finns företag som fokuserar på allt från betallösningar, marknadsföringsverktyg och internetbaserat musikskapande.

Digitalisering och sociala medier hänger ihop Man måste skilja på digitalisering som i robotisering och sociala medier. Men de hör i allra högsta grad samman. Digitalisering handlar om att göra saker enklare och smidigare för användarna och billigare för företaget. Sociala medier handlar om våra digitala liv och de har blivit infrastruktur på webben. Man använder till exempel sin Facebookinloggning till långt mycket mer än att bara logga in på sitt Facebookkonto. Den används till exempel på e-handelssidor och i kommentarsfält i medier. Allt för att det ska vara smidigare för kunden samtidigt som det underlättar och uppmuntrar att kunden kan sprida innehåll i sina kanaler och på så sätt öka trafiken till företaget.

Sociala medier för styrelser handlar om att se och förstå övergripande beteenden, förstå hur snabbt det går, säkerställa att det finns resurser för att genomföra nödvändiga investeringar och kunna förutse var nästa konkurrent kommer ifrån. Allt för att säkerställa att produkten och affären fortsätter att vara relevant även tre år in i framtiden. I samma undersökning gjord av Styrelseakademien framkom att drygt hälften inte ansåg att de digitala trenderna påverkar deras företag.

Det finns inga företag som inte påverkas av de digitala trenderna. Det måste Sveriges alla bolagsstyrelser förstå, annars finns det en verklig risk att de inte finns om tre år.

Karin Bäcklund, författare Sociala medier för styrelser
Suzanne Sandler, vd Styrelseakademien Stockholm

------------------------------

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien Stockholm
suzanne.sandler@styrelseakademien.se
Tel 46735356635
www.styrelseakademien.se

Taggar:

Sociala medier är en styrelsefråga.