Nya riktlinjer för svenska bolagsstyrelser

StyrelseAkademien, som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag, kommer nu med en ny, reviderad upplaga av skriften ”Vägledning till god styrelsesed”.

Styrelsearbetet genomgår som allt annat en kontinuerlig utveckling och styrelsens roll blir allt viktigare för bolagens långsiktiga utveckling. StyrelseAkademiens roll som normbildare för styrelsearbetet i stora och medelstora företag förstärks och den uppdaterade vägledningen kommer att ligga till grund för StyrelseAkademiens utbildningsinsatser framöver. Ett professionellt styrelsearbete är inte bara till glädje för företagsamheten utan för hela samhället.

– Vägledningen ger råd och hjälp för styrelser hur de kan bedriva sitt arbete för att få ut ett maximalt och hållbart värdeskapande. Vägledningen som ges ut i 1 500 exemplar per år följs idag av ett stort antal aktiva styrelser och ägare i små och stora företag” säger Per Lekvall, sakkunnig StyrelseAkademien.

Den ursprungliga versionen kom redan 2003 och utgjorde senare underlag för det som blev Svensk kod för bolagsstyrning. Sex år senare kom den andra upplagan, då bland annat med rådet att vd inte bör ingå i styrelsen. I den här omarbetade upplagan finns flera nya rekommendationer. Till exempel finns råd om hur styrelsen bör arbeta med hållbarhetsfrågor. Andra nyheter är hur styrelsen kan samverka med revisorn, hur styrelsen ska utvärderas, hur man ska arvodera ledamöterna och ordförande, samt hur styrelsen bör arbeta med intern kontroll och riskhantering.

– Ett företag som inte följer med i sin tid och inte är delaktig i det samhälle där man verkar, riskerar att tappa sin värdeskapande förmåga och på lång sikt även sitt existensberättigande. Ansvaret för det ligger i hög grad på företagets styrelse, säger Lars-Erik Forsgårdh, ordförande StyrelseAkademien Sverige.

Per Lekvall, sakkunnig, StyrelseAkademien, 070-751 90 99

Lars-Erik Forsgårdh, ordförande StyrelseAkademien, 070-816 11 76

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien, 073-535 66 35

Se även www.styrelseakademien.se för mer information