Per Lekvall utsedd till Årets ledamot

I veckan delade Styrelseakademiens ordförande Lars-Erik Forsgårdh ut årets pris för förtjänstfullt ledamotskap inom StyrelseAkademien till Per Lekvall*. Per har bland annat haft en avgörande roll i framtagandet av ”Vägledning till god styrelsesed” som har blivit ett rättesnöre för hur styrelsearbete bör bedrivas, främst i små och medelstora företag.

Per Lekvall, som tidigare varit vd för StyrelseAkademien och under perioden 2004-2012 även verkställande ledamot i Kollegiet för svensk bolagsstyrning, har kunskaper om bolagsstyrning som står i en klass för sig i det här landet.

– Till Per Lekvalls många goda sidor hör att han gärna delar med sig av dessa kunskaper och djupa insikter och är en inspiration och ett professionellt föredöme. Så han är en mycket värdig mottagare av utmärkelsen, säger Suzanne Sandler, vd för StyrelseAkademien som med ”Årets ledamot” vill lyfta fram goda förebilder och uppmärksamma extraordinärt, ideellt ledamotskap.

”Vägledning till god styrelsesed”, som Per ansvarade för att ta fram 2003 och sedan har varit med och reviderat i olika omgångar, har haft en helt avgörande betydelse för StyrelseAkademiens utbildningsverksamhet och roll som opinionsbildare och främjare av god styrelsesed.

Sen 2012 har Per Lekvall återigen en aktiv roll i StyrelseAkademien som ordförande i den Internationella Kommittén. Han är också ledamot i ecoDas Policy Committee – alltså i den europeiska paraplyorganisationen för ett dussintal europeiska styrelseinstitut.

– Båda uppdragen sköter Per med stor omsorg och skicklighet. Därför är det heller inte förvånande att han idag är en eftersökt talare och debattör på ecoDas och EUs konferenser om bolagsstyrning.

Utmärkelsen, som delas ut för sjätte året i följd, går till förtroendevalda ledamöter i någon av StyrelseAkademien Sveriges medlemsföreningar. Senast var det Meg Tivéus som hedrades på detta sätt.

– Det är klart att jag känner mig väldigt stolt över detta, kommenterar Per Lekvall, inte minst eftersom konkurrensen är stenhård med så många aktiva ledamöter i StyrelseAkademien runt om i landet.

Mer information om utmärkelsen, nominerings- och urvalsprocessen samt tidigare pristagare finns på StyrelseAkademiens hemsida, www.styrelseakademien.se. Där finns även juryns hela motivering avseende årets pristagare.

För ytterligare information:
Lars-Erik Forsgårdh, styrelseordförande StyrelseAkademien Sverige, mobil 0708-161 176
Suzanne Sandler, vd StyrelseAkademien, mobil 0735-356 635

*Per Lekvall was Executive Director of the Swedish Corporate Governance Board from the introduction of the Code in 2005 until May 2011 and is now a regular member of the same body. Prior to this he was Head Secretary of the Governmental Commission on Business Confidence and its sub-commission The Code Group, which developed the Swedish Code of Corporate Governance.

Per Lekvall has extensive experience from a management career in the Swedish forestry group SCA and later as an advisor to senior management and boards in major Swedish companies through his own practice Boardroom Consulting AB. For about ten years from its start in the mid-1990’s he also served as CEO of the national body of the Swedish Academy of Board Directors.

Per Lekvall is a recurrent lecturer at Swedish universities and business schools and has published books and articles on inter alia the role of the board in SME-type companies and corporate governance in Swedish listed companies.

StyrelseAkademien, en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag, är landets största nätverk för ägare, styrelser och vd:ar. StyrelseAkademien arbetar dessutom med utbildning, certifiering i styrelsearbete, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien Sverige, som grundades 1991, har idag 18 medlemsföreningar med över 6 000 medlemmar.

Till Per Lekvalls många goda sidor hör att han gärna delar med sig av sina kunskaper och djupa insikter i bolagsstyrning och är en inspiration och ett professionellt föredöme. Så han är en mycket värdig mottagare av utmärkelsen.
Suzanne Sandler, VD Styrelseakademien
Det är klart att jag känner mig väldigt stolt över detta, inte minst eftersom konkurrensen är stenhård med så många aktiva ledamöter i StyrelseAkademien runt om i landet. – Jag vill gärna dela den här äran med medlemmarna i den internationella kommittén som jag tycker har gjort ett fantastiskt jobb med att på kort tid sätta StyrelseAkademien ordentligt på kartan i vårt europeiska samarbete.
Per Lekvall, ledamot Styrelsekollegiet