Politiker behövs i bolagsstyrelser

PRESSRELEASE 2011-02-02

Det är bra för hela samhället om politiker och företagare byter erfarenheter och har kunskap om varandras världar. Därför är det i grunden positivt att det finns politiker som kan ta på sig uppdrag som ledamot av styrelsen i aktiebolag. Det säger Suzanne Sandler, VD för Styrelseakademien, i en kommentar till en färsk opinionsundersökning från Novus opinion, som beställts av Styrelseakademien.

Undersökningen visar att 90 procent av svenska folket är positiva till att politiker har erfarenhet från företagsvärlden. Däremot tycker två av tre svenskar att politiker inte ska sitta i bolagsstyrelser. Och okunnigheten är stor om vad det innebär att ta ett styrelseuppdrag: bara fem procent vet ”mycket väl” vad det innebär – två av tre medger att de inte vet alls eller inte vet särskilt väl.

-  De här siffrorna går inte ihop, säger Suzanne Sandler. - Det vore synd om duktiga politiker inte vågar ta uppdrag i styrelser. Därför kommer vi att ta initiativ till en utredning som ska titta på erfarenheterna och undersöka om det går att ta fram en enkel uppförandekod eller några principer för just den situationen när en politiker tar uppdrag som styrelseledamot. Sådana skräddarsydda regler saknas i dag.

-  Många tror nog att det är något slags belöning att vara med i en bolagsstyrelse, med trevliga middagar och allmänna diskussioner. I verkligheten är det ett krävande arbete med stort personligt ansvar.

Lars‐Erik Forsgårdh, ordförande Styrelseakademien Sverige, tel. 0708‐16 11 76

Halland, Anders Ekman, tel 0734-20 77 10

Jönköping, Marianne Hennix, tel 0708-86 28 81

Mittsverige, Ingrid Wallner, tel 070-663 90 90

Norr, Olof Degerfeldt, tel 0706-86 67 15

Skåne, PerÅke Oldentoft, tel 0709-14 66 11

Stockholm, Öjvind Norberg tel 0702 35 00 00

Sydost, Anders Friberg, tel 0708-46 08 56

Värmland, Per-Eric Fernlöf, tel 054-85 20 20

Mälardalen, Bengt Olsson, tel 0705-44 30 80

Västsverige, Per Hendar, tel 0705-44 33 13

Sjuhärad, Carl-Axel Rudd, tel 0705-92 72 85

Örebro, Gaby Back, tel 0730-48 51 27

Örnsköldsvik, Ola Hildingsson, tel 070-602 77 99

Östsverige, Ewa Ljunge, tel 0705-29 89 10

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien, tel 0735 35 66 35

StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag genom att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. StyrelseAkademien har fjorton lokala medlemsföreningar med totalt ca 3 600 individuella medlemmar runt om i Sverige.

StyrelseAkademien Sverige, Box 160 50, 103 21 Stockholm Tfn. 08-400 250 10, Fax. 08-506 126 30

info@styrelseakademien.se - www.styrelseakademien.se