Releasemingel den 7 dec för nya boken om ägarstyrning

PRESSINBJUDAN

Lagom till jul är den här, den första boken som på ett pedagogiskt sätt beskriver framväxten av en modern bolagsstyrning i Sverige. Svensk Bolagsstyrning – Framväxt och framtid, beskriver hur svensk bolagsstyrning vuxit fram de senaste 20 åren. Företagskriser, ägarkriser och finanskriser, samt hotet om att bli omsprungen av den internationella utvecklingen, ledde till de koder och praxis vi känner idag.

Några av ämnena som boken tar upp är rättsystemets oförmåga att utpeka ansvar när det går snett i näringslivet, frågan om kvotering av kvinnliga styrelseledamöter samt de svenska valberedningarna – en möjlig blågul exportprodukt eller en idé som håller på att förfuskas? För första gången presenteras också ett nytt europeiskt förslag om hur onoterade bolag bör styras.

Författare är Rune Brandinger, Lars-Erik Forsgårdh, Sussi Kvart, Per Lekvall, Peter Malmqvist, Sophie Nachemson-Ekwall, Öjvind Norberg, Margaret von Platen, Ulla Reinius, Nils-Eric Sandberg och Carl Uggla.

”Boken kan varmt rekommenderas för alla som är det minsta intresserade av svenskt näringsliv”, Nils-Olof Ollevik, Svenska Dagbladet.

För att fira boken bjuder vi in till releasemingel

Onsdag den 7 december kl. 17-20 hos Hallvarsson & Halvarsson, Sveavägen 20.

Ca kl. 18 frågar moderatorn Torsten Örtengren ut Lars-Erik Forsgårdh, Öjvind Norberg och Ulla Reinius om boken och dess innehåll. Flera av författarna finns på plats och kan intervjuas under kvällen.

Vi hoppas att även ni vill komma. O.S.A. senast den 6 december till Styrelseakademiens VD Suzanne Sandler, tel. 0735-356635, suzanne.sandler@styrelseakademien.com.

Välkommen

Lars‐Erik Forsgårdh, ordförande Styrelseakademien

Suzanne Sandler, VD Styrelseakademien

StyrelseAkademien Sverige, Box 160 50, 103 21 Stockholm Tfn. 08-506 126 25, Fax. 08-506 126 30