Styrelseakademien: ”Små bolag kan vinna mycket på att styras proffsigare”

Nya boken från Styrelseakademien ”Svensk Bolagsstyrning – Framväxt och framtid”, beskriver hur styrningen av börsens bolag förändrats radikalt de senaste 20 åren. Men boken blickar även framåt och pekar på vikten av bolagsstyrning och professionella styrelser även i mindre och medelstora företag.

”Nu är det dags att små och medelstora företag också kan få stöd och vägledning av en kod i bolagsstyrning. Men första steget är att se över sammansättningen i styrelsen. Idag består alltför många småbolagsstyrelser av huvudägarens släkt och vänner. Det är farligt för bolagens långsiktiga utveckling”, säger Lars-Erik Forsgårdh, ordförande i Styrelseakademien och en av bokens författare.

Han anser att ökad professionalism i styrningen av små och medelstora företag gagnar både det enskilda bolaget och svenskt näringsliv i stort, i förlängningen är detta en viktig välfärdsfråga.

Frågan om ägarstyrning av mindre företag är bara en av många som tas upp i den nya boken, den första som på ett pedagogiskt sätt analyserar framväxten av en modern bolagsstyrning i Sverige. Den beskriver hur företagskriser, ägarkriser och finanskriser, samt hotet om att bli omsprungen av den internationella utvecklingen, tvingat börsens styrelser till nya och mer professionella arbetssätt.

Förutom Lars-Erik Forsgårdh medverkar en rad namnkunniga författare i boken: Rune Brandinger, Sussi Kvart, Per Lekvall, Peter Malmqvist, Sophie Nachemson-Ekwall, Öjvind Norberg, Margaret von Platen, Ulla Reinius, Nils-Eric Sandberg och Carl Uggla.

Boken går att köpa via Styrelseakademien www.styrelseakademien.se. Pris 350 kr (medlemmar i Styrelseakademien betalar 265 kr).

För mer information kontakta:
Suzanne Sandler, VD Styrelseakademien, tel. 0735-356635, suzanne.sandler@styrelseakademien.com.

Det går även bra att kontakta Styrelseakademiens programansvariga i hela Sverige:

Fyrbodal            Lars Anger           073-8305500
Halland              Anders Ekman     0734-207710
Jönköping          Marianne Hennix        0708-86 28 81
Mittsverige         Oskar Blom          070-323 03 11
Norr                   Olof Degerfeldt    0706-866715
Skåne                 Suzanne Richter   073-515 18 16
Sydost                Anders Friberg     0708-460856
Värmland           Lena Kvillerud     0706-04 14 45
Mälardalen         Bengt Olsson        0705-44 30 80
Stockholm         Öjvind Norberg    0702-35 00 00
Västsverige        Kjell Svenson       0709-94 54 56
Sjuhärad            Carl-Axel Rudd    0705-927285
Örebro               Gaby Back           0730-485127
Örnsköldsvik     Knut Nordin         070-285 23 30
Östsverige          Ewa Ljunge          0705-298910

StyrelseAkademien är en ideell förening som grundades 1991 med syfte att verka för en professionalisering av styrelsearbetet i svenska företag. Verksamheten bedrivs i form av 15 ideella lokala föreningar, med över 4 300 medlemmar, sammanhållna i den nationella föreningen StyrelseAkademien Sverige. Missionen är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för företagens lönsamhet och utvecklingskraft bl a genom utbildning, rekrytering, nätverk och opinionsbildning. Medlemmar är styrelseledamöter, företagsledare, entreprenörer, ägare och andra centralt placerade personer i svenskt näringsliv.

Lars-Erik Forsgårdh, ordförande i Styrelseakademien
Boken kan varmt rekommenderas för alla som är det minsta intresserade av svenskt näringsliv
Nils-Olof Ollevik, Svenska Dagbladet