Upprop från StyrelseAkademien:Vi vill se fler kvinnliga styrelseordföranden!

Bara fem procent av börsbolagens ordföranden är kvinnor. Det behövs en dramatisk ökning, men inte bara där. Även i onoterade aktiebolag i hela landet är kvinnor kraftigt underrepresenterade.

LOGIKEN SÄGER ATT finns det få kvinnliga styrelseledamöter, blir det ännu färre kvinnliga ordföranden. I dag är endast fem procent av alla styrelseordföranden i börsnoterade företag kvinnor. Siffran för aktiebolag generellt i landet är 13 procent. Båda siffrorna har legat stilla länge. Hittills har kvinnor hållits utanför styrelserummen med argumentet att de saknar erfarenhet från företagsledande befattningar. Men med nya tider kommer nya krav på styrelserna som nu måste breddas genom ökad mångfaldskompetens. Styrelsearbete är en komplicerad form av grupparbete som också kräver en skicklig mötesfacilitator. Många fler kvinnor än i dag skulle kunna utföra detta uppdrag professionellt och framgångsrikt.

Inom politiken, den statliga sektorn och de fackliga rörelserna ser jämställdheten något bättre ut. Exempelvis har omkring 40 procent av statliga myndigheters styrelse numera en kvinnlig ordförande. En annan uppmuntrande siffra kommer från bostadsrättsorganisationen SBC: Av cirka 12 000 styrelseledamöter i bostadsrättsföreningar är 40 procent kvinnor och 60 procent män.

VI FRÅGADE TRE kända kvinnliga ordföranden om vad de tror är orsaken till att så få kvinnor tar klubban i aktiebolagen. Deras svar är enkelt: De blir inte tillfrågade. – Frågan ställs alltför sällan, alternativt säger kvinnor nej när de egentligen vill bli övertalade om att de kan axla ansvaret, säger Caroline Sundewall, nybliven ordförande i börsnoterade Cloetta och med många uppdrag i bagaget. Ett sätt att skaffa sig ökat självförtroende är att utbilda sig i styrelsearbete. Det finns många bra utbildningar, inte minst Styrelseakademiens ordförandeutbildning. Pia Gideon, med en lång rad styrelseuppdrag, menar att bristen på kvinnliga ordföranden beror på tradition: – De flesta tänker erfaren man när en ordföranderoll kommer på tal. Men jag möter många kvinnor i mitt nätverk som har och önskar ha ordförandeuppdrag, säger hon. Meg Tivéus, även hon mycket erfaren styrelseledamot och ordförande, är inne på samma linje: – Andelen kvinnliga ordföranden borde motsvara andelen kvinnliga ledamöter, som ligger mellan 20 och 30 procent, påpekar hon.

I FRAMTIDEN HÅLLER det inte att utesluta kvinnor från ordförandeposterna. Världen förändras mycket snabbt och globaliseringen ställer nya krav på styrelsen och dess ordförande. StyrelseAkademiens ordförandeklubba, som har formen av ett klot, är en symbol för detta. Meg Tivéus, Caroline Sundewall och Pia Gideon tror alla att framtidens styrelseordförande måste vara socialt kompetent, ekonomiskt oberoende av bolaget och modig. Krav som lika väl kan uppfyllas av kvinnor som av män.

Suzanne Sandler, VD, StyrelseAkademien
suzanne.sandler@styrelseakademien.se
Tel 46735356635
www.styrelseakademien.se

Föreningen som gör Sveriges styrelser vassare
StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för bättre styrelsearbete i svenska företag och organisationer. De erbjuder ett brett utbud av styrelserelaterade tjänster som utbildningar, förmedling av styrelseledamöter, nätverk och opinionsbildning. Med över 6 000 medlemmar är StyrelseAkademien Sveriges största nätverk förstyrelseledamöter, vd:ar, ägare och investerare.
Läs mer på: www.styrelseakademien.se

Världen förändras mycket snabbt och globaliseringen ställer nya krav på styrelsen och dess ordförande. Många fler kvinnor än i dag skulle kunna utföra ordförandeuppdraget professionellt och framgångsrikt.

Caroline Sundewall, ordförande Cloetta
Andelen kvinnliga ordföranden borde motsvara andelen kvinnliga ledamöter, som ligger mellan 20 och 30 procent.
Meg Tivéus
Bristen på kvinnliga ordföranden beror på tradition: – De flesta tänker erfaren man när en ordföranderoll kommer på tal. Men jag möter många kvinnor i mitt nätverk som har och önskar ha ordförandeuppdrag
Pia Gideon