Dop av Styrsöbolagets nya snabbfärja

Report this content

Den första av två snabbgående kolfiberkatamaraner som beställts av Styrsöbolaget döps på måndag 24 maj vid Lindholmen.

Snabbfärjorna kommer att köra i 28 knop mot dagens 11-12 knop, och innebär kanske det största steget för boende i skärgården sedan ångbåten utvecklades. – Dagens skärgårdstrafik fungerar bra, men trots allt så har den sett nästan likadan ut i många år. Med de nya spännande och bränslesnåla snabbfärjorna kan vi ge våra resenärer i skärgården bättre kollektivtrafik med kortare restider, säger Leif Blomqvist, styrelseordförande i Västtrafik AB.

– Snabbfärjorna är ett bra exempel på hur trafikhuvudmannen och entreprenören tillsammans kan utveckla kollektivtrafiken. Vi gläds med våra resenärer i södra skärgården och är stolta över att få bidra till en utveckling som vi tror så starkt på, påpekar Helena Leufstadius VD vid Styrsöbolaget.

– En levande skärgård är en oerhört stor tillgång för vår region och vi hoppas att snabbfärjorna ska bidra till att ytterligare stärka denna. Båtarna är ett miljövänligt alternativ för att ge öborna bättre transportservice, betonar Bengt Tengroth, styrelseordförande i Styrsöbolaget, ett dotterbolag till Veolia Transport Sverige AB.

Valö, som den första snabbfärjan ska heta, börjar gå i trafik den 20 juni 2010. Båt nummer två, Rivö, har beräknad trafikstart i augusti 2010. Båda snabbfärjorna kommer att trafikera Göteborgs Södra Skärgård, linjen Saltholmen-Styrsö Skäret-Donsö-Vrångö och tillbaka.

Dopet sker den 24 maj kl 12.30 på Lindholmen. Gudmor blir Annelie Hulthén, Kommunstyrelsen ordförande. En provtur med Valö sker kl 14.00 efter dopceremonin.

Fakta om färjorna: Längd: 27,0 m Bredd: 8,4 m Djupgående: 0,95 m Antal pass (alla sittande): 163 st Motorer: 2 x 749 kW MAN V12 dieselmotorer Maxhastighet: 30 knop Servicehastighet: 25-27 knop Bemanning: 1 Fartygsbefäl,

1 Styrman, 1 Matros Fartygen byggda efter internationell

High Speed Code (HSC)