Risk för strejk på Älvtrafiken och Skärgårdsbåtarna i Göteborg

Report this content

Under natten till den 12 april kan en strejk bryta ut på skärgårdstrafiken i Göteborg och Stockholm. Styrsöbolaget drabbas genom att sex båtar är uttagna i konflikten vilket innebär glesare turtäthet och längre restider för resenärerna.

Det är Sjöbefälsföreningen som varslat Almega om strejk. Bryter strejken ut, riskerar det att drabba 11 000 av Styrsöbolagets dagliga resenärer i södra skärgården och de som pendlar över älven.

-          Vi har gått ut och meddelat våra resenärer om att de måste förbereda sig på glesare turer och längre resetider från öarna, då vi endast kan köra fyra av normalt fem fartyg. Som skärgårdsbo är man ju beroende av Styrsöbolagets trafik och en strejk kommer förstås att gå ut över alla dem som dagligen reser med oss. För Älvsnabbaren gäller halverad turtäthet. Vi hoppas förstås att det inte ska behöva gå så långt som till strejk, säger Bertil Pevantus, vd på Styrsöbolaget.

Den 30 mars varslade Sjöbefälsföreningen om strejk och sedan dess har centrala förhandlingar pågått mellan Almega och Sjöbefälsföreningen. Konflikten handlar om att man vill ha ett enat skärgårdsavtal för branschen och att personalorganisationen vill ha tarifflöner.

-          Som arbetsgivare tycker vi att kraven på tarifflöner är anmärkningsvärda, eftersom det redan gäller på Styrsöbolaget. Vi anser att nuvarande i-lönesystem, som möjliggör lokal överenskommelse om tariff, ger den flexibilitet vi eftersträvar för att få bättre konkurrensmöjligheter för vår bransch. Styrsöbolaget har också meddelat att vi är positiva till fortsatt tarifflön även den kommande avtalsperioden. Ambitionen med att gå mot ett mer prestationsbaserat system är ett långsiktigt arbete som Styrsöbolaget vill göra tillsammans med sina befälhavare, avslutar Bertil Pevantus.

Trafik som påverkas om strejk bryter ut

Älvtrafiken

Linje 286 Älvsnabbare

Linjen går med 7-8 minuters turtäthet mellan Lindholmspiren och Stenpiren
Dagliga resenärer 6000

Södra Skärgården
Linje 281-284

Linjerna utgår från Saltholmen;
281 mot Donsö och Vrångö,
282 mot Styrsö och Brännö Husvik,
283 mot Asperö och Brännö Rödsten
284 mot Knarrholmen och Stora Förö

Dagliga resenärer 5000

Här hittar du information om nya tidtabeller om strejken bryter ut.

För mer information kontakta:

Bertil Pevantus, VD Styrsöbolaget

Eva Tiséus, Marknads- och Kommunikationsdirektör