Lakers förvärvar Pumppulohja

Stockholm, 28 Maj 2019 – Lakers Group, Nordens ledande oberoende serviceföretag för vattenpumpar, förvärvar Pumppulohja, ett ledande företag inom tillverkning och service av pumpar i Finland. Pumppulohjas omsättning är 150 miljoner NOK om året, och förvärvet ökar därför Lakers inkomster till över 500 miljoner NOK.

– Pumppulohja är ett välkänt namn i den finländska pumpindustrin. Företagets kunder är mycket lojala. Flera gånger har företaget rankats mycket högt av kunderna vad gäller både service och flexibilitet. Vi kunde inte önskat oss en bättre lämpad plattform för Lakers expansion i Finland än denna, säger Carl-Johan Callenholm, medgrundare och VD för Lakers.

– Lakers har nu ett starkt fäste på varje nordisk marknad. Med denna affär upprätthåller vi vårt starka momentum i den buy-and-build-strategi vi framgångsrikt följer sedan en tid, säger Callenholm.

Summa Equity Fund I förvärvade en majoritet i Lakers Group AB i oktober 2018. Sedan förvärvet har Lakers genomfört fem tilläggsförvärv.

Summa Equity är ett av de första private equity-företagen som kopplar sina investeringar till FNs globala mål för hållbar utveckling (SDG). Detta förvärv är inriktat på Summa Equitys resurseffektivitetstema och SDG #6: “Säkerställa tillgång till och en hållbar förvaltning av vatten och sanitet för alla”.

– Lakers stärker sina insatser för att säkerställa en hållbar förvaltning och tillgänglighet av vatten och avloppsvatten. Den nordiska vatten- och avloppsinfrastrukturen är föråldrad och ineffektiv. Växande befolkningar, urbanisering, ökad tillkoppling och höjd miljöstandard bidrar också till behovet av omstrukturering och uppgradering av infrastrukturen, säger Johannes Lien, Partner at Summa Equity.

Pumppulohja är en av Finlands största tillverkare och distributörer av pumpar, tryckvattenbehållare, vattenfilter och vattenbehandlingslösningar, med 70 medarbetare. Företaget har sitt högkvarter, med egna tillverknings- och lageranläggning i Saukkola.

För att säkerställa kontinuitet och att erfarenhet tas till vara kommer Pumppulohjas nuvarande ledning att kvarstå vid sina befattningar i företaget.

För intervjuer eller mer information kontakta:
Carl Johan Callenholm
CEO, Lakers
+47 900 97 806
cj.callenholm@lakers.com

Johannes Lien
Partner, Summa Equity
+46 72 206 68 00
johannes.lien@summaequity.com

Om Lakers
Lakers grundades 2016 och har sitt huvudkontor i Oslo. Lakers är en nordisk koncern som arbetar med eftermarknadstjänster inom vatten- och avloppsindustrin. Företaget erbjuder underhåll, service, utveckling och teknisk rådgivning för pumpar, pumpstationer, elmotorer och relaterade komponenter. Företaget har 200 medarbetare i Norge, Sverige, Finland och Danmark. www.lakers.no

Summa Equity är ett private equity-företag som fokuserar på investeringar i den nordiska marknaden för små och medelstora företag. Bolaget investerar i sektorer kopplade till tre megatrender: resurseffektivitet, förändrad befolkningssammansättning och teknologiintensiv verksamhet. Summa Equity är bland de första private equity-företagen att använda FNs hållbarhetsmål som investeringsstrategi. Summa Equity grundades 2016. www.summaequity.com