Summa Equity förvärvar Infobric AB

Summa Equity har tecknat avtal om förvärv av Infobric AB ("Infobric"), en leverantör av mjukvara och hårdvara för närvarosystem, åtkomstkontroll, tillgångsövervakning och energieffektivitet på byggarbetsplatser.

Summa Equity har tagit sitt första steg in i byggbranschen med förvärvet av det svenska mjukvaru- och hårdvaruföretaget Infobric. Infobric har utvecklat patentskyddade lösningar för byggarbetsplatser för att lösa industrins produktivitetsutmaningar, möta ett ökat regulatoriskt tryck på arbetsplatssäkerhet och stödja initiativ för att bekämpa odokumenterad arbetskraft.

Infobric startades 2004 i Jönköping och är en marknadsledande leverantör i Norden av mjukvarulösningar och ”Internet of Things”-produkter för byggarbetsplatser. Företagets mål har sedan start varit att erbjuda smarta innovativa lösningar, utvecklade i nära samarbete med bygg- och maskinuthyrningsföretag, som ökar säkerheten och effektiviteten på arbetsplatsen. Företaget har 60 medarbetare och försäljningskontor i Jönköping, Stockholm, Oslo, Helsingfors samt London och har haft en stark tillväxt i efterfrågan av sin patentskyddade mjukvaruplattform (SaaS) och hårdvara för närvarosystem, åtkomstkontroll och energieffektivitet.

- Genom Infobric kommer vi att bidra till att skapa effektivitetsförbättringar samt förbättrad arbetsplatssäkerhet på byggarbetsplatser. Vi är imponerade av den lönsamma tillväxten Infobric-teamet har skapat hittills och vi ser fram emot att stödja företagets utveckling och tillväxt under de närmaste åren, säger Christian Melby, Partner i Summa Equity.

Ny teknik för att mäta, övervaka och förbättra säkerheten på byggarbetsplatser kommer att vara en viktig faktor för att möjliggöra ökad effektivitet. Dessutom förstärker digitaliseringen av industrin dess tillväxtutsikter. Genom att bidra till teknik som möjliggör ökad säkerhet, regelefterlevnad och energi- och tillgångseffektivitet blir Infobric en allt viktigare leverantör till en bransch som är avgörande för ekonomisk utveckling.

- Med Summa Equity som ny majoritetsägare går Infobric in i en ny och spännande fas. Summas ambition att skapa ett hållbart samhälle och bidra till att lösa sociala och miljömässiga utmaningar genom innovativ teknik är nära överensstämmande med Infobrics värderingar och affärsfokus. Summa kommer även spela en viktig roll i Infobrics resa mot att bli den ledande digitaliseringspartnern för byggbranschen, säger Dan Friberg, VD i Infobric.

Förvärvet av Infobric är anpassat till Summa Equitys teknologibaserade investeringstema och FNs globala mål för hållbar utveckling #8.8: ”Skydda arbetstagarnas rättigheter och främja en trygg och säker arbetsmiljö för alla arbetstagare” och #16.6: ”Bygga upp effektiva och transparenta institutioner med ansvarsutkrävande på alla nivåer”.

Infobric kommer att förvärvas från Jönköping Business Development AB, grundare och aktieägare i ledningen. Ledningsgruppen kommer att kvarstå som betydande aktieägare i bolaget.

För mer information vänligen kontakta:

Christian Melby, Partner, Summa Equity, +47 958 13 277, christian.melby@summaequity.com

Dan Friberg, VD, Infobric, +46 707 88 75 44, dan.friberg@infobric.se

Summa Equity grundades 2016 och stängde sin första private equity-fond i februari 2017 med åtaganden på 4,7 miljarder kronor att fokusera på investeringar i den nordiska marknaden för små- och medelstora företag. Bolaget investerar i sektorer kopplade till tre megatrenddrivna teman: resurseffektivitet, förändrad befolkningssammansättning och teknologiintensiv verksamhet, och har byggt en portfölj av bolag som bidrar till en positiv utveckling av FN:s hållbarhetsmål på områden som hälsa, utbildning, jordbruk, vatten och sanitet och teknologi.

Om Infobric

Infobric är ett IT- och elektronikföretag som utvecklar lösningar (Software as a Service and Internet of Things) som ökar effektiviteten och säkerheten i byggbranschen. Infobric startades 2004 i Jönköping där huvudkontoret ligger. Vi har även försäljningskontor på flera ställen i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien. Idag är vi ett engagerat team med cirka 60 medarbetare med en omsättning på ungefär 160 MSEK. Infobric har som målsättning att vara ledande i vår nisch och erbjuda de bästa lösningarna både på befintliga och nya marknader. Det gör vi genom att ständigt arbeta med kundfokus, innovativ teknik och högkvalitativa produkter.