Influencer inom ledarskap och coaching startar tillväxtinstitut. Har redan fått internationella förfrågningar.

Report this content

Den 31 januari slår man upp portarna till Sumo Growth Institute. Sveriges nya utbildningsinstitut inom positiv psykologi, coaching och NLP. Bakom satsningen står en av Sveriges mest rutinerade coacher och mentala tränare Anna Sanderoth Vilkas och affärsutvecklaren Mervi Keskitalo.

Anna är något av en influenser inom coaching och ledarskapsutveckling med en trogen skara fans i sociala medier. Med erfarenheter från roller som HR-Direktör och international change manager har Anna Sanderoth Vilkas de senaste 10 åren gjort skillnad för många företag och organisationer samt individer. Nu är det dags att ta den framgångsrika Sumo-metodiken vidare och därför startas Sumo Growth Institute.

- Jag märkte snabbt att vårt arbetssätt som blandar coaching, NLP och positiv psykologi gjorde skillnad på riktigt. Våra kunder fick de resultat de önskade. När jag träffade Mervi Keskitalo, som satt som ägarrepresentant i den styrelse jag var med i, sa det klick. Mervi Keskitalo, med en bakgrund inom finans och affärsutveckling, framför allt i ägarledda bolag, är också utbildad coach och gillade mina arbetssätt i vårt gemensamma styrelsearbete. Tankarna på att ta Sumo-metodiken ut på den öppna marknaden föddes, säger VD, Director of Education och grundaren Anna Sanderoth Vilkas.

Sumo-metodiken bygger på ICF (International Coaching Federations) 8 grundantaganden, NLP verktyg inkl. modellering och de egna verktyg Anna Sanderoth Vilkas skapat själv, kryddat med positiv psykologi. Verktyg som givit resultat och skapat framgångar för företag och individer.

- Jag har sett Anna in action och vet hur kraftfulla verktygen och metodiken är. Att nu sätta allt på pränt och låta fler få tillgång till hennes kompetens och verktyg känns spännande. Vi vill sprida kunskapen och skapa en plattform för varaktig förändring, säger Mervi Keskitalo, Sumo Growth Institutes ordförande.

Utbildningskatalogen kommer innehålla både öppna utbildningar och företagsspecifika utbildningar. Utbildningarna kommer också rikta sig mot olika målgrupper som till exempel ledare, medarbetare, föräldrar och lärare.

- Efter en av Annas föreläsningar på en konferens i Wien i november förra året har förfrågningar på Annas kompetens och koncept kommit in från hela världen. Deltagarna kom från ledande business schools som Henley Business School, WU Vienna University of Economics and Business och Singapore Management University med flera, detta känns som en fin indikation på att vi är något intressant på spåret, säger Mervi.

- Vi genomför våra utbildningar IRL initialt i Stockholm, Göteborg, Falun och Strömstad. På sikt kommer vi även att erbjuda digitala lösningar. Självklart kommer vi att genomföra utbildningar i fler städer i Sverige och även i Europa och USA. Vi har fått förfrågningar från flera business schools runt om i världen som är nyfikna på vårt koncept, berättar Anna.

Idag den 31 januari är det 10 år sedan Anna tog det modiga beslutet att säga upp sig från sin fasta tjänst på holländska koncernen PON Holdings. Detta för att starta eget och pröva sina vingar. Därför lanseras Sumo Growth Institute idag.

För mer information vänligen kontakta:

Mikael Vilkas

mikael.vilkas@sumoinstitute.com

____________________________________________________________________________________________________________________

Info om Anna VD, Director of Education och grundare, Sumo Growth Institute

Anna Sanderoth Vilkas är Master Certified Coach via International Coaching Federation, INLPTA Trainer & Business Communication Master Practitioner, fil.kand. i personal- och arbetslivsfrågor med inriktning psykologi.

Anna har en internationell bakgrund och har arbetat som regionchef, HR-direktör och International Change Manager.

Anna är även global expert inom teamcoaching och har varit med och tagit fram ICF kärnkompetenser för teamcoaching. Hon sitter i styrelsen för INLPTA Scandinavia och har suttit i styrelsen för ICF Sverige.

Anna är ensam i Sverige att kunna genomföra workshops och utbildningar via verktyget Change Pro Simulation. Verktyget används för att utbilda inom förändringsledning och nyttjas av ledande business schools över hela världen som INSEAD och Harvard.

Anna driver podden Vilkas Podderier med över 140 producerade avsnitt.

Info om Mervi Keskitalo ordförande Sumo Groth Institute

Mervi har en bakgrund från både bank- och riskkapitalsektorn samt operativa interimsroller på ledningsgruppsnivå. De senaste 10 åren har Mervi varit verksam inom bolagsutveckling och coachning av ledningsgrupper med fokus på verksamhetsutveckling samt att leda och utveckla styrelser och styrelsearbeten.

Mervi är utbildad professionell coach och arbetar mycket med coachning av individer på ledningsgruppsnivå.

Sumo Growth Institute är leverantör av såväl öppna som företagsspecifika utbildningar. Målet är att skapa tillväxt för företag, organisationer samt individer i deras utveckling. Med utgångspunkt i coaching, NLP, positiv psykologi och Sumo-metodik skapas utbildningar i modernt ledarskap, aktivt medarbetarskap, framtidens företag, den hållbara människan och förändringsledning.

Med säte i Göteborg har man hela världen som marknad och arbetar enligt ett popup-koncept. Konceptet innebär att utbildningar kan hållas på flera platser och inte är bundna av en specifik lokalitet. Utbildningarna arrangeras där kunderna finns. Ramavtal med olika hotell/konferensanläggningar och universitet ingår i konceptet. Utbildningarna baseras på känd forskning och resultat.

Bolaget är en del av Aderton Oaks group of companies och systerbolag till Sumo Business Development AB grundat 1998.

Taggar:

Citat

- Efter en av Annas föreläsningar på en konferens i Wien i november förra året har förfrågningar på Annas kompetens och koncept kommit in från hela världen. Deltagarna kom från ledande business schools som Henley Business School, WU Vienna University of Economics and Business och Singapore Management University med flera, detta känns som en fin indikation på att vi är något intressant på spåret.
Mervi Keskitalo Ordförande Sumo Growth Institute
- Jag märkte snabbt att vårt arbetssätt som blandar coaching, NLP och positiv psykologi gjorde skillnad på riktigt. Våra kunder fick de resultat de önskade. När jag träffade Mervi Keskitalo, som satt som ägarrepresentant i den styrelse jag var med i, sa det klick. Mervi Keskitalo, med en bakgrund inom finans och affärsutveckling, framför allt i ägarledda bolag, är också utbildad coach och gillade mina arbetssätt i vårt gemensamma styrelsearbete. Tankarna på att ta Sumo-metodiken ut på den öppna marknaden föddes.
Anna Sanderoth Vilkas VD, Director of Education och grundare Sumo Growth Institute