iPlanet blir en division av Sun Microsystems

iPlanet blir en division av Sun Microsystems Från och med denna vecka tar Sun Microsystems helt och hållet över ansvaret över iPlanet och integrerar det som en egen division. iPlanet utgör en väsentlig del av Sun Microsystems vision Sun ONE (Sun Open Net Environment), som är en öppen arkitektur och plattform för att skapa och leverera webbtjänster. iPlanet E-commerce solutions bildades för tre år sedan som ett samarbete mellan Sun Microsystems och AOL Time Warner/Netscape i syfte att ta fram en helt ny programvaruplattform för e-handel och webbtjänster. Arbetet har varit framgångsrikt och det är nu dags att fullfölja planerna att föra över iPlanet helt och hållet i Suns regi. iPlanets produkter och lösningar blir nu en naturlig del av Suns erbjudande och Sun kommer att fortsätta driva iPlanet som en del av Sun ONE. Om Sun ONE Sun Open Net Environment (Sun ONE) tillhandahåller en av branschens mest omfattande lösningar för webb-tjänster. Dess arkitektur baseras på öppna standarder såsom olika Java teknologier och XML, för att på bästa sätt kunna utnyttja nästa generations smarta webbtjänster. Smarta webbtjänster innebär en högre nivå av webb tjänster där hänsyn tas till sammanhang och miljö och som också kan omfatta nätverk utanför Internet. Sun ONE förenklar processen att skapa och driftsätta, både webbtjänster och öppna smarta tjänster vilket möjliggör utökade affärsmöjligheter, kortare utvecklingstider och en förbättrad användarupplevelse. Mer information om Sun ONE finns på www.sun.com/software/sunone. Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems Inc. (Nasdaq: SUNW) och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun gör det möjligt för företag över hela världen att överföra sin verksamhet till oändlig skalbarhet, av Sun kallad "the nth". Bland Suns produkter finns servrar, lagringslösningar, arbetsstationer, tunna klienter, Solaris och Java. För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Ekholm Niklas Åström Sun Microsystems AB iPlanet Regional Manager Nordic, Sun Microsystems AB Tel: +46 (0)8 631 14 40 Tel: +46 (0)702-611 123 E-mail: torbjorn.ekholm@ sun.com E-post: niklas.astrom@sun.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT01100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT01100/wkr0002.pdf