Sun får 3G-order från Hi3G

Sun får 3G-order från Hi3G Sun kommer att leverera IT-infrastruktur för uppbyggandet av Hi3Gs 3G- tjänster i Sverige. Det är innebörden i ett avtal som har tecknats mellan Sun och Hi3G. Sun levererar hårdvara till de bakomliggande IT- systemen och till de olika applikationerna som ska leverera mobila multimediatjänster och andra 3G-tjänster. I avtalet ingår även utbildning, installation och driftsättning av systemet från Suns konsultorganisation Sun Professional Services. Avtalet betyder att Sun får leverera en betydande del av Hi3Gs nya IT- infrastruktur för 3G-tjänster. - Stora investeringar i IT-utrustning krävs för att bygga en plattform för 3G. Med Suns internationella erfarenheter av infrastruktur för telekombranschen kan vi hjälpa Hi3G att leverera ett säkert och skalbart system för framtidens mobiltelefoni, säger Martin te Dorsthorst, tillförordnad Sverigechef för Sun Microsystems. Per-Erik Borgelin ansvarar för uppbyggnaden av IT-infrastruktur på Hi3G i Sverige: - Hi3Gs framtida mobila multimedia tjänster ställer höga krav på IT- hårdvara. De system vi valt från Sun blir en viktig del av att göra 3G verkligt. Suns system är skalbara och kan enkelt byggas ut och underhållas under drift. De är viktiga parametrar för tjänster som måste vara ständigt tillgängliga. Installationen av den nya IT-infrastrukturen kommer att göras under första halvåret 2002. Sun och Hi3G har sedan tidigare framgångsrika -samarbeten i Sverige och via Hutchison-gruppen i Storbritannien. Sun levererar även IT- infrastruktur och konsulttjänster internationellt till operatörer som Vodafone, Orange och Telefonica. Om Hi3G Hi3Gs ambition är att bli ledande på den skandinaviska 3G-marknaden. Vi har 3G-licenser i Sverige och Danmark och kommer att erbjuda attraktiva och innovativa mobila multimediatjänster. Hi3G är ett renodlat 3G-bolag med global närvaro vilket ger fokus och styrka. Bolaget ägs av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), som båda besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Hi3G bygger sitt erbjudande tillsammans med andra Hutchison Whampoabolag som innehar 3G-licenser i Australien, Hongkong, Israel, Italien, Storbritannien och Österrike. Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems Inc. (Nasdaq: SUNW) och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun gör det möjligt för företag över hela världen att överföra sin verksamhet till oändlig skalbarhet, av Sun kallad "the nth". Bland Suns produkter finns servrar, lagringslösningar, arbetsstationer, tunna klienter, Solaris och Java. För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Ekholm, Sun Microsystems AB Tel: +46 (0)8 631 14 40 E-mail: torbjorn.ekholm@ sun.com Per-Eric Borgelin Tel +46 (0)8 5056 7096 E-mail: per-eric.borgelin@hi3gaccess.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00570/wkr0002.pdf