Sun lanserar operativsystemet Solaris 9

SUN LANSERAR OPERATIVSYSTEMET SOLARIS 9 - ny version ger funktioner för ökad hanterbarhet, säkerhet, tillgänglighet och skalbarhet Sun Microsystems presenterade idag Solaris 9, den senaste versionen av Suns operativsystem för UNIX-servrar. Solaris 9 sätter en ny nivå för dagens operativsystem genom att den erbjuder stöd för att bygga web services som en integrerad del av operativsystemet. Solaris 9 göra det enklare att introducera och hantera applikationer, vilket hjälper användare att sänka sina kostnader. Solaris 9 utgör basen för Suns programvaruplattform Sun Open Net Environment (Sun ONE). - Suns operativsystemsmiljö för affärsverksamheter är nu ännu bättre anpassad för att införa och hantera web services "on demand", säger Anil Gadre, ansvarig för Solaris på Sun Microsystems, Inc. De förbättringar vi har gjort i Solaris 9 kommer att bidra till att sänka kostnaden för införskaffande, testning, integrering och hantering samtidigt som införandet av web services blir säkrare, mer tillgängligt och enklare att hantera. Solaris 9 är först på marknaden med ett antal nya funktioner. För första gången levereras ett operativsystem integrerat med en Java 2 Platform Enterprise Edition (J2EE) 1.3-kompatibel applikationsserver, Sun ONE Application Server 7. Med varje licens av Solaris 9 följer en licens av Sun ONE Application Server 7 Platform Edition begränsad till en server för utveckling och drift. Solaris 9 integrerar även Sun ONE Directory Server för öppen och skalbar identitetshantering. Integrationen av dessa Sun ONE-produkter i Solaris 9 gör det enklare att bygga och använda applikationer och web services baserade på Java, XML och SOAP. Tillsammans bidrar dessa förbättringar till att sänka kostnaden för införskaffande, testning, integrering och hantering samtidigt som införandet av web services blir säkrare, mer tillgängligt och enklare att hantera. En komplett lista över produktfunktioner och förbättringar finns på www.sun.com/solaris. Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems Inc. (Nasdaq: SUNW) och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun gör det möjligt för företag över hela världen att överföra sin verksamhet till oändlig skalbarhet, av Sun kallad "the nth". Bland Suns produkter finns servrar, lagringslösningar, arbetsstationer, tunna klienter, Solaris och Java. För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Ekholm, Sun Microsystems AB Tel: +46 (0)8 631 14 40 E-mail: torbjorn.ekholm@ sun.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT01260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT01260/wkr0002.pdf