Sun moderniserar Expressens IT-system

Sun moderniserar Expressens IT-system Sun har tecknat ett avtal med tidningen Expressen för att uppgradera tidningens IT-system, Modex, för upplagestyrning, distribution och kundhantering. Det uppgraderade distributionssystemet är baserat på Suns Solaris-plattform. Med IT-systemet kan Expressen beräkna det antal tidningar som ska tryckas och distribueras. Tidningens försäljningsställen rapporterar hur många tidningar som har sålts och lämnar sedan tillbaka kvarvarande exemplar. Med systemet kan Expressen föra statistik över sin försäljning, vilket ger ökad kontroll, mer noggrann planering samt en möjlighet att spara kostnader för tryck, distribution och hantering. - Expressen tillhör en av flera stora tidningar där vi fått förmånen att utveckla IT-systemen, säger Stefan Hasselblad, försäljningsansvarig på Sun. Vår lösning erbjuder ett stabilt och kostnadseffektivt system för Expressen. - Vi ställer väldigt höga krav på systemet eftersom det är spindeln i nätet i vår distribution - det måste fungera jämt, säger Bengt Ottosson, VD på Expressen. Med det nya systemet får vi helt enkelt en bättre stabilitet och driftsäkerhet. Avtalet, som är värt ca 3,25 Mkr, innefattar både hårdvara och konsulttjänster från Sun. RKS är integratör tillsammans med Sun Professional Services. Systemet levereras av Dimension och baseras på Oracles utvecklings- och databasmiljö. Projektet genomförs under 2002. Om Expressen AB Kvällstidningen Expressen är ett helägt dotterföretag till Bonnier AB. I Kvällstidningen Expressen ingår Expressen, GT och Kvällsposten. Tidningen är en av Sveriges största dagstidningar och omsätter cirka 1.3 miljarder kronor. Web site: http://expressen.se Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems Inc. (Nasdaq: SUNW) och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun gör det möjligt för företag över hela världen att överföra sin verksamhet till oändlig skalbarhet, av Sun kallad "the nth". Bland Suns produkter finns servrar, lagringslösningar, arbetsstationer, tunna klienter, Solaris och Java. För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Ekholm, Sun Microsystems AB Tel: +46 (0)8 631 14 40 E-mail: torbjorn.ekholm@ sun.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00110/wkr0002.pdf