Sun och Agfa levererar system till sjukvården

SUN OCH AGFA LEVERERAR SYSTEM TILL SJUKVÅRDEN Sun har tecknat ett avtal med Agfa där Sun levererar utrustning för Agfas medicinska röntgensystem, så kallade PACS-lösningar (Picture Archiving & Communication System). Avtalet innebär att Sun levererar servrar och lagringsutrustning samt tjänster för installation till ett värde av totalt 7 milj. - Sun och Agfa har en stabil relation sedan lång tid tillbaka. Konkurrenskraftiga produkter och ett bra pris/prestanda-förhållande är några av anledningarna till att vi väljer Sun som leverantör, säger Hans Walfridsson, affärsområdeschef, HealthCare Agfa. - Ständigt ökande datavolymer innebär att röntgenavdelningar behöver utöka sina arkiv. PACS-systemen behöver även uppgraderas kontinuerligt. Därför drar vi båda nytta av ett nära samarbete företagen emellan, säger Mikael Rykatkin, kundansvarig, Sun Microsystems. Sun i sjukvården Agfa är en av de ledande tillverkarna av PACS-system. Sedan många år använder Agfa Suns produkter för dessa system. Ett flertal av de större landstingen och sjukhusen använder Sun i varierande grad, framför allt för journalsystem och PACS. Om PACS Den svenska beskrivningen av ett PACS är medicinskt röntgensystem. En PACS-lösning innehåller en elektronisk röntgenkamera och ett elektroniskt lagringssystem. Systemet använder och behandlar röntgenbilderna med PC- lösningar. En hel del forskning sker i dag för att utvecklinga av nya funktioner. Det finns till exempel prototyper på bildbehandlings-system med automatisk tumörigenkännning. Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems Inc. (Nasdaq: SUNW) och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun gör det möjligt för företag över hela världen att överföra sin verksamhet till oändlig skalbarhet, av Sun kallad "the nth". Bland Suns produkter finns servrar, lagringslösningar, arbetsstationer, tunna klienter, Solaris och Java. För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Ekholm, Sun Microsystems AB Tel: +46 (0)8 631 14 40 E-mail: torbjorn.ekholm@ sun.com Mikael Rykatkin Kundansvarig, Sun Microsystems AB Tel: +46 (0)8 631 13 34 E-mail: mikael.rykatkin@ sun.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/24/20020524BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/24/20020524BIT00200/wkr0002.pdf