Sun ökar med 42 procent i Sverige

Sun ökar med 42 procent i Sverige Sun Microsystems stärker nu ytterligare sin position på den svenska servermarknaden. Enligt färska siffror från analysföretaget Gartner Dataquest ökade Sun sin omsättning i Sverige med 41,9 procent under det andra kvartalet i år. Den totala svenska servermarknaden minskade under denna period i omsättning med 2,8 procent till 100,7 MUSD. Sun Microsystems växte till 24,2 MUSD med en marknadsandel på 24 procent. Den svenska RISC/Unix servermarknaden växte i omsättning med 6,8 procent till 48,8 MUSD där Suns marknadsandel numera uppgår till nästan hälften, 49,6 procent. Alltså, mer än IBM och det nya HP tillsammans. - Marknaden har upptäckt hur konkurrenskraftig vår nya serverfamilj är när det gäller både ekonomi och prestanda, säger Urban Thelin, marknadschef på Sun i Sverige. - Vi har nått stora framgångar med till exempel SunFire V880, vårt svar på Itaniumbaserade Windowsservrar, som kan utrustas med två, fyra, sex eller åtta Ultrasparc III-processorer på 750 MHz. För mer information, kontakta gärna: Urban Thelin, marknadschef Sun Microsystems Tel: + 46 8 631 1366, e-post:urban.thelin@sun.com Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems Inc. och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Bland Suns produkter finns servrar, lagringslösningar, arbetsstationer, tunna klienter, Solaris och Java. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/22/20020822BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/22/20020822BIT00370/wkr0002.pdf